Stor ökning av antalet bränder under sommarmånaderna

Stor ökning av antalet bränder under sommarmånaderna

Sommaren närmar sig och därmed också en av årets mest eldhärjade perioder. Förra året ökade antalet bränder med 33 procent och juni var den mest drabbade månaden enligt ny statistik från Trygg-Hansa. Men det beror inte enbart på soligt väder och torr mark utan att vi genomför ovana moment, som att grilla utomhus eller elda löv.

Enligt Trygg-Hansas senaste analys av skadestatistik, som går sex år tillbaka i tiden, brinner det 31 procent mer i juni och juli jämfört med en genomsnittlig månad under året. Juni brukar inte vara lika drabbad, men under 2011 var juni årets mest eldhärjade månad och antalet bränder ökade då med 79 procent jämfört med året före.

­– Det är mänskligt att beteenden som inte tillhör det vardagliga mönstret kan skapa problem. Under den vintermånad då det brinner som mest, december, är en typisk brandorsak glömda ljus som annars aldrig är tända. På sommaren ser vi många bränder som beror på grillning, slarv med underhåll av båtar och sommarhus och som alla kan få förödande konsekvenser, säger Håkan Franzén, husförsäkringsexpert på Trygg-Hansa.

En solig sommar och perioder av torr mark förhöjer brandrisken men det kan inte ensamt förklara den stora uppgången under sommaren.

– Längtan efter att få njuta av sommarvärmen kan i värsta fall få förödande konsekvenser. Mellan 1989 och 2009 omkom 35 personer, varav 33 män, i grillningsrelaterade olyckor och hela 3500 personer skadades, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap*, säger Håkan Franzén.

Ta seden från där du kommer
Sommarboenden är inte sällan utrustade med äldre vitvaror och elektronik. Ofta står de i perioder och samlar damm och saknar ofta timer-funktion som de moderna vitvarorna därhemma har. När det gäller båtar och hem, kan elinstallationer som inte använts på ett år till exempel ha fått påhälsning av gnagare eller utsatts för fukt.

– De bästa tipsen jag kan ge är att använda sunt förnuft och ta seden från där du kommer. Det vill säga, se till att ta med brandsläckaren till sommarboendet och installera en brandvarnare. Precis som om du vore hemma, säger Håkan Franzén.

Tips från Trygg-Hansa för att förebygga brand i sommar:

• Installera brandvarnare även i ditt sommarboende
  • Utrusta sommarbostaden med brandsläckare och brandfilt
  • Kortslutningar kan orsaka brand så kontrollera att det inte finns någon trasig sladd eller elektronisk apparat i ditt/dina boenden
  • Använd endast ljusslingor och infravärme som är godkända för utomhusbruk på utomhusplatsen
  • Grilla bara på balkongen om det är tillåtet i huset där du bor
  • Aska från grill ska förvaras i icke brännbart kärl med lock och ställas på underlag som inte kan börja brinna. Ha gärna en hink med vatten lättillgänglig.
  • Dra ur kontakten till datorn, telefonen och teven vid åska
  • Ha alltid uppsikt över levande ljus och marschaller

För mer information, vänligen kontakta:
Håkan Franzén, försäkringsexpert, Trygg-Hansa. Telefon: 0701 683 387. Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig, Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 28 72.
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

*) Faktablad från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: ”Olyckor i samband med eldning i grillar, lägereldar samt eldfängda ämnen” http://ida.msb.se/dokument/infoblad/EldGrill.pdf

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa