Vuxna dåliga föredömen på sjön – ”flytväst är barnsligt”

Vuxna oroar sig för barnens säkerhet på sjön men är själva dåliga föredömen i båtsäkerhet. I en ny undersökning från Trygg-Hansa säger en av fem att det bara är barnen som använder flytväst. Samtidigt visar undersökningen att oväder och motorhaveri är större orosmoln än barnens säkerhet.

Förra året ökade antalet drunknade i samband med småbåtsolyckor från 29 till 40 personer* och de senaste åren har majoriten av de förolyckade varit över 20 år**. Trots riskerna väljer många vuxna att inte använda flytväst.  Enligt Trygg-Hansas undersökning uppger var femte vuxen (17 %) att det endast är barnen på båten som använder flytväst.

- Fler vuxna borde föregå med gott exempel inför barnen och använda flytväst på båten. Jag tror att många vuxna tycker det är löjligt att använda flytväst, men tvärtom är det en billig livförsäkring som alla borde investera i, säger Björn Sporrong, expert inom barnolycksfall på Trygg-Hansa.

De regionala skillnaderna är dock stora.  I Norrbotten är flytvästen populär och 8 av 10 (81 %) föregår med gott exempel. I Dalarna och Västmanland uppger däremot så mycket som var tredje vuxen (31 respektive 32 %) att det endast är barnen som använder flytväst på båten.

Undersökningen visar samtidigt att oron för barns båtsäkerhet inte är särskilt utbredd. Istället oroar sig var tredje person för dåligt väder eller motorhaveri.

Topp fem orosmoln på båten:

1. Oväder 31 %
  2. Motorhaveri 28 %
  3. Onyktra förare 21 %
  4. Barns säkerhet 12 %
  5. Krocka med båt, land eller brygga 11 %

Källor
* http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/dokument/2012/drunkningsolyckor-2011_4s.pdf

**http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/Statistik_omkomna_fritidsbatlivet_2005-2010.pdf

Björn Sporrong, expert barnolycksfall, Trygg-Hansa
E-post: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Malou Sjörin, externkommunikationschef, Trygg-Hansa
Telefon: 070-1 6 82 032
E-post: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under perioden 3-13 maj 2012 genomfört onlineintervjuer med 3 534 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-65 år. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa