Fler behöriga till gymnasieskolan och högre betyg i Umeå kommuns grundskolor

Fler behöriga till gymnasieskolan och högre betyg i Umeå kommuns grundskolor

De preliminära siffrorna visar att 92 % av eleverna som slutade åk 9 i de kommunala grundskolorna är behöriga till gymnasieskolan. Det är en ökning med 2 procentenheter jämfört med förra året. Även kunskapsresultaten har ökat vilket visar sig i högre meritvärden detta år.

- Att lyckas i skolan är en av de starkaste skyddsfaktorerna. Lärare och elever i våra skolor har gjort stora ansträngningar för att eleverna ska lyckas nå kunskapsmålen. Vi är jätteglada över att resultaten är bättre och att fler är behöriga till gymnasiet, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Flickors resultat högre än pojkars

Det genomsnittliga meritvärdet har ökat lika mycket både för flickor och pojkar men skillnaden kvarstår vilket innebär att flickornas genomsnittliga resultat fortfarande är betydligt högre än pojkarnas.

Kraftig ökning av elever med godkänt betyg i matematik

En av anledningarna till de förbättrade resultaten är kraftigt förbättrade studieresultat i matematik. I år lyckades hela 96 % av eleverna i åk 9 få godkända provbetyg (provbetyg A-E) vilket är en ökning med hela 8 procentenheter.

- Detta är det högsta resultat vi haft i matematik. Vi är övertygade om att våra medvetna satsningar på kompetenshöjande aktiviteter i matematik om genomförts i våra kommunala skolor under flera år nu visar resultat och nu senast vårt deltagande i SKL:s matematiksatsning Pisa 2015, säger Ann-Christine Gradin, utbildningsdirektör.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande För- och grundskolenämnden

Gunnar Olofsson
skolstrateg grundskola

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33