Herald Foundation från Ghana besöker Kvinnohistoriskt museum 28 april

Herald Foundation från Ghana besöker Kvinnohistoriskt museum 28 april

Torsdag 28 april gästas Kvinnohistoriskt museum av representanter från Herald Foundation i Ghana samt Umeå Ghana Union. Möt fem personer inom professionerna hälsa, vård och skola som besöker Umeå i ett utbildningsutbyte. Representanterna delar med sig av sina erfarenheter av att nå ut med förebyggande HIV-information till fattiga kvinnor och hur de arbetar för att minska tonårsgraviditeter. Besökare får även berättelser om hur arbetet med att förändra inställningen till HIV och hur fördomar och föreställningar kan leda till att HIV-smittade utesluts ur samhället. Genom dessa berättelser får vi en inblick i en del kvinnors livssituation i Ghana idag.

Delegationen består av:

Madam Anastasia Atiogbe – Municipal Director Health Directorate, Birim Central
Madam Vida Efua Afful – District Director Health Directorate, Birim South
Madam Vida Mann – Rtd Health Nursing Traineer, Herald Foundation, Ghana
Mrs Elisabeth Ani-Boi – Girls Educationist, Ghana Education Services Birim South
Mr Kwasi Ahenkorah-Anti , Secretary General, Herald Foundation, Ghana

Tid: 18.00 - 19.00 torsdag 28 april
Plats:
Kvinnohistoriskt museum
I ett samarbete med Umeå Ghana Union.

Kontakt:
Maria Hedberg
Kommunikatör Kvinnohistoriskt museum
maria.hedberg@umea.se

Foto: Mikael Lundgren, www.bildinorr.se

Umeå Ghana Union är en religiöst och politiskt obunden förening som verkar för bistånd till och kulturutbyte med Ghana. Föreningen bildades 1992 och har ett 70-tal medlemmar.
Varje år anordnas medlemsmöten, Ghanafester, där de bjuder på ghanansk mat, musik och dansuppvisning samt informerar om sin verksamhet.
En stor del av verksamheten består av informationsmöten ute på skolor och arbetsplatser. Där berättar föreningen om projekt och visar bilder från Ghana. Biståndsprojekten finansieras genom insamlingar samt bidrag från Forum Syd och Sida.