​Individ- och familjenämnden föreslår gemensam prioritering för att förbättra tillgången till LSS-bostäder

Individ- och familjenämnden föreslår en rad åtgärder för att förbättra möjligheten att erbjuda LSS-bostäder till invånare med behov. Förslagen utgår från ett underlag som berörda verksamheter tagit fram på uppdrag av berörda kommunala nämnder. Förslagen lämnas till kommunfullmäktige för beslut.

Idag har Umeå kommun svårigheter att erbjuda alla invånare som är beviljade LSS-bostäder en anpassad bostadsform inom skälig tid. Väntetiden kan bli lång. Individ- och familjenämnden betalar även så kallade vitesbelopp när beslut inte kan verksställas.

- Vi kraftsamlar nu i kommunen för att korta väntetiderna för byggandet av LSS-boenden. De här förslagen som vi arbetat fram kommer att göra skillnad och är en tydlig markering för funktionsnedsattas behov och rättigheter. Jag är mycket glad över att socialtjänstens behov ger tydligt avtryck i kommunens prioriteringar. Tanken med det här är ju att på sikt snabba på processen från planerande till byggande av gruppboenden rejält, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden.

Individ- och familjenämnden arbetar redan idag med att utveckla den så kallade boendekedjan för att skapa en strukturerad planeringsprocess. Det handlar framför allt om att ta fram prognoser för kommande behov och arbete med individens självständighet. Nämnden menar att frågan bör lyftas till central nivå eftersom lokalförsörjningsprocessen är gemensam och omfattar flera nämnders ansvarsområden. Brister och risker i dagens process är exempelvis tillgång till mark och resurser, politisk styrning och prioritering, kommunikation och dialog, överklaganden tidsplanering och behovsprognoser.

- Som vice ordförande har jag länge oroats för ökade viteskostnader, därför lyftes frågan av mig i kommunfullmäktige i oktober 2016. Syftet med att ställa frågan i kommunfullmäktige var så klart att få kommunstyrelsen ordförande och berörda ordföringar förståelse för det kommungemensamma ansvaret och brist på organisation. Att min fråga genererat i en arbetsgrupp från berörda nämnder och ett förslag på åtgärder och förslag på organisation känns verkligen bra framför allt eftersom vitesbeloppet redan den 3 februari 2017 var uppe i drygt 3 mnkr och årsprognosen är 9 mnkr, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande, individ- och familjenämnden.

Alla berörda kommunala verksamheter involverade

Förslagen är bland annat att ta fram riktlinjer för prioritering av detaljplaner där LSS-boenden är inkluderade; prioritera pågående planer och projekt för särskilda boenden; ta fram riktlinjer för intresseavvägningar; utreda möjlighet och konsekvenser för tredimensionell fastighetsbildning samt modulhus. Underlaget till förslagen har tagits fram av tjänstepersoner från flera kommunala verksamheter; Bygglov, Detaljplanering, Fastighet, Mark och exploatering, Stöd och omsorg och Övergripande planering.

Underlaget ska även behandlas i tekniska nämnden, byggnadsnämnden och slutligen kommunfullmäktige.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.