Kommunen behåller två valkretsar

Kommunfullmäktige har beslutat att Umeå kommun även i fortsättningen ska vara indelad i två valkretsar; Umeå centrala respektive Umeå omland. Beslutet innefattar också bildandet av tre nya valdistrikt, nämligen Tomtebo Norra, Mariestrand–Olofsdal och Sandåkern.

Förändringar i vallagen gör att kommunen senast den 31 oktober måste ta ställning till eventuell indelning i valkretsar inför valet 2018. Precis som i andra kommuner med 36 000 eller fler röstberättigade finns möjligheten till en uppdelning i två eller flera valkretsar.

Den nya vallagen innehåller bestämmelser om småpartispärrar till kommunfullmäktige. Om kommunen har en valkrets ska mandaten fördelas mellan partier som fått minst 2 procent av rösterna i kommunen. Om kommunen är indelad i två eller flera valkretsar ska mandaten fördelas mellan partier som fått minst 3 procent av rösterna i kommunen.

”Viktigt att kommunen är styrbar”
Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet yrkade i fullmäktige på kommunstyrelsens förslag om att fortsätta med två valkretsar.

– Införandet av utjämningsmandat och ett ändrat sätt att räkna fram mandatfördelningen är steg för att avspegla valresultatet. Risken med en lägre spärr är att många partier får svårt att ta sig in styrelser och nämnder. Det är viktigt att kommunen är styrbar, säger Mikael Berglund (S).

”Huvudprincipen är en valkrets”
Ett yrkande om en valkrets stöddes av Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna, Arbetarpartiet och Feministiskt initiativ.

– Huvudprincipen i nya vallagen är en valkrets, nu tar fullmäktige ett aktivt beslut mot denna princip. En höjd spärr för att ta sig in i fullmäktige medför att fler röstar på partier som inte kommer in. Varför försämra demokratin, säger Anders Sellström (KD).

Fullmäktige beslutade om två valkretsar efter votering med siffrorna 40–13, 6 avstår, 6 frånvarande. Vänsterpartiets ledamöter röstade fritt, och Sverigedemokraterna var frånvarande.

Mikael Berglund (S)
ersättare
kommunfullmäktige
mikael.berglund@umea.se

Anders Sellström (KD)
ledamot
kommunfullmäktige
anders.sellstrom@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.