Minabibliotek.se blir  14 december mobilanpassad och mer lättnavigerad.
Minabibliotek.se blir 14 december mobilanpassad och mer lättnavigerad.

Minabibliotek.se släpper en ny webb

Enklare, tydligare och mobilanpassad. Det är vad som gäller när Umeåregionens bibliotekswebb Minabibliotek.se släpper en ny sajt 14 december.

– Lagom till 10-årsjubileet av biblioteksamarbetet Minabibliotek mellan kommunerna Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln och Vännäs lanseras nu en uppdaterad webb, säger Anna Sahlén, webbredaktör på Minabibliotek.se

Minabibliotek.se är en välbesökt webbplats med stadigt ökande besökssiffror. Siffran ligger för tillfället på 100 000 besök i månaden. Den nya webbplatsen är responsiv, det vill säga anpassad för mobiltelefoner. Informationen är förnyad och förenklad med en bättre och tydligare sökfunktion. Alla funktioner för att se sina lån, låna om och reservera finns kvar. E-böcker, e-tidningar, databaser och andra bibliotekstjänster nås precis som tidigare.

Ett digitalt bibliotek
Minabibliotek.se samlar bibliotekens digitala tjänster och fungerar som ett digitalt bibliotek. På webbplatsen finns kontaktuppgifter, öppettider för alla biblioteken i samarbetet, information om verksamheten och läsinspiration i form av tips och artiklar.

I slutet av november gjorde Sifo en undersökning på uppdrag av ett teknikföretag. Den visade att bland kommunens e-tjänster ligger biblioteken i topp. Nästan 30 procent av de tillfrågade hade använt bibliotekets e-tjänster.

För mer information:

Anna Sahlén, webbredaktör, Minabibliotek.se 090-16 33 49, 073-073 49 89
Annika Winning, webbredaktör, Minabibliotek.se 090-16 33 25, 070-254 45 22

Presskontakt:

Ingela Hjulfors Berg, kommunikatör, Umeå kommun kultur, 090-16 23 69, 070-314 59 26

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan