Fotomontaget är framtaget av WSP, Wingårdh arkitekter och Trivector

Nu börjar ombyggnaden av Vasaplan

Vasaplan byggs om för att bli en modern terminal med ökad kapacitet så att fler kan åka buss. Från och med maj stannar och går bussarna på Västra Norrlandsgatan för att en mittplattform ska byggas på Vasaplan. Trafikvärdar, andra aktiviteter och skyltning ska bidra till att underlätta för resenärerna under ombyggnaden.

Skanska har fått uppdraget att bygga om Vasaplan och arbetet startar 2 maj. Byggandet av en mittplattform pågår under bussarnas sommartidtabell, 1 maj–1 oktober. Under denna tid kommer bussarna att få tillfälliga hållplatser och en tillfällig färdväg mestadels längs Västra Norrlandsgatan.

Västra Norrlandsgatan får förbud mot genomfartstrafik på sträckan mellan Västra Kyrkogatan och Rådhusesplanaden. På vissa gator kommer en del av gatuparkeringarna att tas bort tillfälligt. När mittplattformen är klar 2 oktober upphör genomfartsförbudet och gatuparkeringarna återkommer. Information om de tillfälliga hållplatserna och färdvägarna kommer att finnas i centrum. Bussarna är tillbaka på Vasaplan 2 oktober 2017. Därefter fortsätter ombyggnaden längs fasaderna och under sommaren 2018 avslutas ombyggnationerna.

- Ombyggnaden kommer att påverkar främst resenärerna men också andra och vi ber om överseende med störningarna under byggtiden, säger Gunnar Teglund, projektledare för ombyggnaden av Vasaplan.

Det kommer att vara möjligt för gående att passera genom byggområdet i stort sett hela tiden. Passager kommer att finnas längs fasaderna, utom vid Folkets Hus där ombyggnad av Folkets Hus entré och restaurang sker samt efter fasaden vid före detta systembolaget. Passager kommer också att finnas på Rådhusesplanaden, Vasagatan och Västra Kyrkogatan. När så krävs av säkerhetsskäl för passerande och arbetare kan dock passagen på Vasagatan vara stängd. Alla entréer till verksamheter runt Vasaplan kommer vara tillgängliga under hela byggperioden.

Ombyggnaden innebär också att vi skapar hållbara och effektiva lösningar för el, vatten, värme och avlopp under markytan. Ombyggnad under 2017–2018 ger Umeå kommun ett statsbidrag som täcker en väsentlig del av den totala kostnaden.

Trafikvärdar och aktiviteter

Trafikvärdar kommer att finnas på plats 24 april till 12 maj under vardagar, kl 7-18 för att bland annat hjälpa resenärerna att hitta de tillfälliga hållplatserna. Under 2-5 maj pågår också andra aktiviteter i anslutning till de tillfälliga busshållplatserna. De som väljer att resa hållbart genom att åka buss, kommer att få lite uppmuntran och tips på vägen.

Nya Vasaplan klar under 2018

Hela ombyggnaden ska vara klar under 2018 och då är Vasaplan anpassad för att klara både dagens och framtidens resenärsflöden.

- När ombyggnaden är klar har Umeå en trevlig, modern terminal med ökad kapacitet för bussar, bättre trafiksäkerhet och ökad tillgänglighet. Det blir också smidigare byten mellan stadsbussar och man behöver bara korsa ett körfält i taget vid passage över Vasaplan, säger kollektivtrafikchef Fredrik Forssell.

Mer detaljer om tillfälliga hållplatser och färdvägar, kartor mm finns på kommunens och Ultras webb.

Gunnar Teglund

gatuprojektchef