Ola Wallin och Anna Bengtsson

Ola Wallin och Anna Bengtsson får 2018 års Elsa Swenson-stipendium

Ola Wallin och Anna Bengtsson, förläggare, översättare och grundare av förlaget Ersatz, tilldelas 2018 års stipendium från Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek. Stipendiet delas ut till någon som tillhandahållit god utländsk skönlitteratur eller främjat östeuropeisk skönlitterär forskning.

Styrelsens motivering

Ola Wallin och Anna Bengtsson har med hjälp av sitt förlag Ersatz, försett de svenska läsarna med intressant östeuropeisk, och framförallt rysk litteratur i svensk översättning.

Många översättare från ryskan har Ersatz att tacka för att de har fått chans att publicera sina översättningar och därmed kunnat fortsätta sin gärning som översättare.

Eftersom att Anna och Ola också själva översätter har de en sällsynt förståelse för översättar-hantverket och dess mödor och en god känsla för kvalitet.

Genom Ersatz rika utgivning har svenska läsare kunnat bekanta sig med en stor mängd spännande författare, inte bara klassiker som till exempel Marina Tsvetajeva, Anna Achmatova, Varlam Sjalamov utan också samtida författare som Evgenij Grisjkovets (Floder), Dmitrij Gluchovskij (framtidsskildringarna Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035), Arkadij Babtjenko (Krigets färger, Bilder av ett litet krig, Dagar i Alchan-Jurt), och inte minst nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj.

Om stipendiet och prisutdelning

Stipendiet på 25 000 kr vardera utdelas under Littfest fredag 16 mars klockan 11 då det också är möjligt att få lyssna till Ola och Anna.

Tidigare stipendiater har varit Sophie Sköld (2017), Kajsa Öberg Lindsten (2016), Renata Ingbrant (2015), Per Ambrosiani (2014), Susanna Witt (2013), Nils Håkanson (2012) samt Tora Hedin (2011).

Om Elsa Swensons stiftelse

Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek bildades 2001 efter en donation i ett testamente efter Elsa Swenson (1924–2000). Stiftelsen har bland annat till uppgift att tillhandahålla god utländsk skönlitteratur och främja östeuropeisk skönlitterär forskning.

Styrelsen för Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek består av Ingegerd Frankki, ordförande och bibliotekschef Umeå kommun, Mikael Sjögren, bibliotekschef Umeå Universitetsbibliotek och Leif Mårtensson, ledningskoordinator, Umeå kommun kultur.

Leif Mårtensson
ledningskoordinator
Umeå kommun kultur
090- 16 33 52,
leif.martensson@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324