​Peter Juneblad ny näringslivschef vid Umeå kommun

Peter Juneblad efterträder Roland Carlsson som näringslivschef vid Umeå kommun. Juneblad, som sedan 2013 haft motsvarande uppdrag i Örnsköldsvik, tillträder tjänsten till sommaren.

– Peter har mycket bred erfarenhet och kunskap om företagande och näringslivets villkor och förutsättningar. Han har också ett stort nätverk inte bara i Umeå utan hela regionen. Han motsvarar väl våra önskemål om en ledare som tillsammans med sina medarbetare, och övriga kommunorganisationen, bidrar till Umeås fortsatta tillväxt genom att skapa bra förutsättningarna för näringslivets utveckling, säger Johan Gammelgård, tillväxtdirektör, Umeå kommun.

Fortsatt utveckling
Peter Juneblad kommer från Umeå och är i grunden jurist efter utbildning vid Umeå universitet. Han har tidigare haft ledande befattningar inom Folksamkoncernen och Västerbottens-Kuriren AB.
– Jag har oerhört stolt och glad över att ha fått detta förtroende. Umeå är en stad i stark tillväxt och med höga ambitioner. Jag ser fram emot att tillsammans med de duktiga medarbetarna på Umeå kommun göra vad jag kan för att skapa de bästa förutsättningar för vårt näringsliv och för att Umeå ska utvecklas, säger Peter Juneblad.

Johan Gammelgård
tillväxtdirektör
johan.gammelgard@umea.se

Peter Juneblad

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.