Publiksuccé för Mästerbotten på Väven

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2017 13:59 CET

Cleo och Random Bastards med flera fick Väven i Umeå att gunga i helgen. Foto: Malin Grönborg

– Vi skrev hiphophistoria i helgen. Tack till varenda själ som gjorde den här dagen och kvällen till vad den blev. Det här gör vi om, säger rapartisten Cleo Missaoui. Mästerbotten - Umeås första och största hiphopfestival på Vävenscenen 11 februari- sålde slut på alla 1 100 biljetter, varav de flesta på förköp.

Cleo, Random Bastards och Hoopdiggas tillsammans med Tiljan AB och Kultur, Umeå kommun bjöd på årets garanterat största och enda hiphopfestival på Väven i Umeå lördags. Huset fylldes med konserter, klubb, workshops, panelsamtal, paltmingel, popup-store, lansering av läsken Hjortrongranat och mycket mer.

På scen stod bland annat Cleo + Broke ’N Tipsy, Broder John, Gonza-Ra, Ayla Shatz, Trainspotters, Fricky och Alexander Juneblad med Academics.

– Att medskapa med lokala kulturaktörer och artister för att få till ett nytt kulturinslag, som Mästerbotten, är en viktig satsning för Väven. Hoppas vi kan samla våra krafter att göra om succén nästa år igen, säger Shauna Adams, producent för Vävenscenen.

För mer information:

Shauna Adams
Programproducent
shauna.adams@umea.se

Anna Axelson
Producent
Tiljan AB
anna@tiljan.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.