Umeå kommun prisad som attraktiv arbetsgivare

Umeå har utsetts till Årets kommun inom Employer Branding 2016*. Umeå kommun är engagerad och planerar för att attrahera rätt kompetens. Juryn tycker också att kommunen har lyckats visa vilken bredd av möjligheter det finns för bland annat ingenjörer.

Företaget Universum Communications, som står bakom nomineringarna, arbetar med forskning, rådgivning och undersökningar när det gäller företags och organisationers attraktivitet som arbetsgivare. Varje år delar företaget ut utmärkelser till arbetsgivare som på olika sätt arbetar för att vara attraktiva för att locka till sig kompetenta medarbetare.
En jury har nominerat sex kommuner för att sedan utse Umeå som vinnare. De övriga kommunerna var Göteborg, Täby, Norrköping, Linköping och Huddinge.
Jury består av Per Ericsson, personaldirektör Husqvarna, Torgny Johnsson, personaldirektör Infranord, Petter Nylander, vd Universum Communications, och Claes Peyron, vd Nova. Vinnaren presenterades den 28 september vid Universum talent Excellence Summit & Awards, Stockholm.

*Employer Branding handlar om hur ett företag eller en organisation hanterar sitt varumärke som arbetsgivare gentemot potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.

Universums motivering
Umeå kommun har på ett mycket långsiktigt sätt arbetat med frågorna och genom detta lyckats skapa starka och hållbara resultat. Ledningen är engagerad i frågorna och man har genom sitt arbete lyckats visa på den bredd av möjligheter som bland annat finns för ingenjörer inom kommunen. Denna kommun attraherar akademiker brett och tillhör genom sitt arbete en av de mest attraktiva kommunerna i landet. Vi är övertygade om att denna kommun genom sitt arbete kan inspirera många andra kommuner till stordåd i frågorna.

På bilden från vänster:

Marika Jakobsson, GIS-ingenjör; Maj-Lis Jakobsson, personalchef; Jonas Jonsson, stadsdirektör; Margaretha Alfredsson, samhällsbyggnadsdirektör; Lina Samuelsson, trafikplanerare.

Maj-Lis Jakobsson
personalchef
samhällsbyggnad och stödfunktioner
maj-lis.jakobsson@umea.se

Martin Strömqvist
Universum
martin.stromqvist@universumglobal.com

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.