Välkommen till Tomteboskogen 3 oktober

I Tomteboskogen kan du lära dig mer om hur skogens resurser används, hur ett träd kan minska klimatpåverkan och hur dina matrester kan få skogen att växa. En skogmaskin finns också på plats för den som vill prova på hur det känns att sitta i en skotare och för barnen finns möjlighet att pyssla tillsammans med Jenny Järvholm.

Mer på programmet:

• Tipsrunda för vuxna och barn
  • Skogens vatten
  • Röjning
  • Naturvård
  • Vägförstärkning med aska
  • Gallring

Tid: 3 oktober kl 10-14.

Vi bjuder på hamburgare, kaffe och festis.
Dagen arrangeras av Umeå kommun och Norra Skogsägarna.

Välkommen!

FAKTA
Tomteboskogen är ett visnings- och modellområde för kretslopp mellan samhälle och skogsbruk där kretsloppsanpassning, effektiv markanvändning och hållbart skogsbruk kan demonstreras.
Området ligger mellan Tomtebo och Innertavle och invigdes för drygt ett år sedan.
Tomteboskogen är öppen och till för alla; allmänhet, företag, organisationer och forskare.

Per Westergren
Mark- och exploateringsingenjör
per.westergren@umea.se

Mikael Forsman
SKM Norra skogsägarna
mikael.forsman@norra.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.

Ann Vidmark

kommunikatör Familjehemscentrum 072-2356335