Vasaplans utformning är beslutad

Vasaplans utformning är beslutad

Tekniska nämnden har beslutat godkänna arkitekternas förslag på utformning av Vasaplan. Det är ett nav för kollektivtrafiken och en viktig mötesplats i Umeå. Vasaplan ska bli säkrare, mer tillgänglig, tryggare och finare. Den ska också kunna hantera fler bussar inför framtiden.

Vasaplan är en av Umeås viktigaste offentliga platser, den är ett nav för kollektivtrafiken samtidigt som det är en viktig mötesplats. Området har behov av renovering och förbättringar tekniskt av anläggningen samt för att säkerställa kapaciteten för framtida trafik, förbättra tillgänglighet och ambitionen är att skapa en trivsam, trygg och tillgänglig plats som fungerar väl för alla resenärer och de som vistas där, både Umeåbor och besökare.

Kollektivtrafiken kan öka och tillgängligheten blir hög
Umeå kommun har tagit fram ett gestaltningsprogram som nu är beslutad av Tekniska nämnden. Gestaltningsprogrammet visar hur Vasaplan kommer att omformas inför framtidens behov.
- Att kollektivtrafiken kan öka är mycket viktigt för Umeå och Vasaplans utformning har stor betydelse för att göra det möjligt, säger tekniska nämndes vice ordförande Stefan Nordström.

En av de viktigaste delarna i utformningen är att få en bra tillgänglighet för alla men speciellt för personer med funktionshinder.

- Med den nya utformningen förbättras tillgängligheten väsentligt vilket har hög prioritet i arbetet så att Vasaplan blir tillgänglig för alla, med t ex höga kantstenar som underlättar insteget till bussen, ledstråk och bra sittplatser, säger tekniska nämndens ordförande Lena Karlsson Engman.

Nämnden ställde sig också bakom ett yrkande från V som underströk just vikten av tillgänglighet.

Mittrefug ger smidigare byten för resenärer
Det kommer att byggas en mittrefug och busstrafiken kommer att enkelriktas på var sida om refugen. Det blir alltså två enkelriktade gator. Mittrefugen medför smidiga byten på plattformen mellan olika busslinjer. Tydligt utmärkta passager och mittrefugen medför att gående endast behöver korsa ett körfält i taget och det ökar trafiksäkerheten.
Vasaplan kommer, precis som idag, även i framtiden att endast vara avsedd för kollektivtrafik, med undantag för vissa varuleveranser samt taxi.

Trafikverket har beviljat Umeå kommun stöd med finansiering av projektet via det så kallade Stadsmiljöavtal om drygt 49,75 miljoner kronor, inklusive utveckling av linje ett.

Lena Karlsson Engman (S)
tekniska nämndens ordförande