VBN Components finalist i Framtidens entreprenör

UIC-bolaget VBN Components är en av fem finalister i Svenska Dagbladets och Carnegies tävling Framtidens entreprenör. VBNs 3D-teknik öppnar för nya möjligheter inom industrin och skapar ett paradigmskifte inom den traditionella tillverkningsindustri som har runt två hundra år på nacken.

VBN Components är först ut på marknaden med ett högreglerat pulversnabbstål, Vibenite®60, som genom avancerad 3D-printingteknik skapar produkter av hårt skärande stål, som kan användas direkt i skarp produktion utan att först fungera som prototyp. När verktyget är klart är det nötningsbeständigt till en grad som tidigare varit nästan omöjlig.

Företag från hela landet har fått ansöka till tävlingen Framtidens entreprenör som är ett samarbete mellan Svenska Dagbladet och Carnegie. Företagen har tävlat om chansen att få visa upp sig för professionella investerare den 12 juni. 20 kandidater har fått presentera sig med ett kort tv-klipp som sedan läsarna har kunnat rösta på.

Carnegie och läsarna har röstat fram fem finalister, däribland VBN Components, som möter investerarna i finalen den 12 juni.

VBN Components får avancerat affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Accelerator och har tidigare genomfört UIC Business Lab.

Se intervju i SvD: ”Vi blir en gigant i vår bransch”

Se VBN Components korta tv-klipp: “Vi sysslar med framtidens materialteknik.”

Ulrik Beste, vd
VBN Components
E-post: ulrik.beste@vbncomponents.com
www.vbncomponents.com