Ur&Penn har under våren satsat på svenskundervisning för anställda

Ur&Penn har under våren satsat på svenskundervisning för anställda

Efter initiativ från Ur&Penns ägare Ayad Al Saffar startades under våren en svenskundervisning på företaget där alla som hade behov av undervisning fick möjlighet att delta.

Ur&Penn gav Lotta Simonsson från swedish4u uppdraget att sammanställa en yrkesutbildning för våra medarbetare. Därefter fick kursdeltagarna möjlighet att närvara på lektioner två gånger i veckan samt tillgång till en digital lärportal.

"Jag skulle vilja säga att språket är nyckeln som öppnar dörren till det svenska samhället. Utan det blir du väldigt begränsad och kommer ingenstans. Att lära sig språket är enligt mig det absolut viktigaste man kan göra när man kommer till ett nytt land". - Ayad Al Saffar ägare av Ur&Penn

Utbildningen har varit anpassad på individnivå. Kunskapstest gjordes i början, i mitten och i slutet på utbildningen. Eftersom kursen varit individbaserad har varje deltagare fått en skräddarsydd utbildning som utgått från vad varje person behövt lära sig i sitt dagliga arbete.

Kursdeltagarna har fått tillgång till en digital lärportal har eleverna emellan utbildningstillfällena kunnat logga in och göra övningar digitalt, från mobil eller surfplatta. I portalen har det funnits mängder av material och tillhörande självrättande övningar. Deltagarna har i lärportalen kunnat ställa frågor till handledaren om kursmaterialet för att snabbt kunna få hjälp. Från lärportalen skickas även en rapport till arbetsgivaren på individnivå.

“Jag är stolt över att vi kunnat erbjuda våra kollegor undervisning i yrkessvenska inom ramen för vår utbildningssatsning på företaget. Lotta från swedish4u är en mycket kunnig och pedagogisk lärare som jag varmt kan rekommendera till liknande uppdrag!” - Jennie Mattsson, HR-chef

I slutet av utbildningen fick deltagarna intyg för genomgången kurs.

“Jag jobbar som Fotograf och Marknadsassistent på Ur&Penn. När jag började för 1 år sedan kunde jag inte svenska, så jag pratade bara engelska med mina kollegor. Efter svenskundervisningen som Ur&Penn anordnat kan jag kommunicera på svenska med mina kollegor utan problem. Vilket har gjort att jag mycket lättare förstår vad som sägs på möten. Nu gillar jag mitt jobb ännu mer och kommit närmare mina kollegor.” - Muneeb Al-Nuaimi, Fotograf och Marknadsassistent.

Efter denna utbildning ser Ur&Penn fram emot framtida utbildningar och närmast kommer en pilotsatsning där företaget utbildar nya butikschefer inom ledarskap.