Hela fem nomineringar för UR till årets Kristallengala

Förra året blev det en historisk vinst när My life, my lesson som en av fyra nominerade produktioner vann kategorin Årets dokumentärprogram och tog hem UR:s första Kristall. I år har UR hela fem nomineringar till tv-galan.

– Jag är mycket glad och stolt över att UR återigen har flera program som har nominerats till Kristallen. Geografens testamente Europa, PK-mannen, Zero Impact, Skolpojkarna och Say something förmedlar alla angelägen och viktig kunskap på ett engagerade och intresseväckande sätt. Produktioner som jag och UR är stolta över. Och självklart vore det otroligt kul att vinna i år igen. Jag håller tummarna, säger Christel Tholse Willers, UR:s vd.

Geografens testamente Europa som älskas av mellanstadieelever över hela landet är nominerad som Årets barn- och ungdomsprogram. Det är en hisnande farofylld färd genom Europa och inget är som man tror i detta storslagna äventyr i sann Indiana Jones-anda.

PK-mannen Musse Hasselvall är en skön kille som rör sig i olika miljöer utan problem. Han anser sig dessutom vara både väldigt öppen och påläst – PK helt enkelt. Men hur upplyst är han, egentligen? PK-mannen är nominerad i kategorin Årets fakta- och aktualitetsprogram.

Årets dokumentärprogram, kategorin som UR vann förra året, har i år två nominerade produktioner från UR.

Say something är en systerfilm till Kristallen-vinnaren My life, my lesson. Vi får följa Isabells väg in i vuxenlivet, där varje dag är en kamp för att glömma den våldsamma uppväxten. Ett hudnära porträtt av en mamma och en dotter som kämpar med att förstå och förlåta varandra trots det oförståeliga våldet som de båda blev offer för.

Skolpojkarna handlar om Alexander, Håkan, Anton och Jon som går i nian på Skrantaskolan i Karlskoga, en bruksort där killarna ligger långt efter tjejerna i betyg, och där det dessutom inte är coolt att plugga. Det är en skildring av nutidens grundskola mot minnet av det svenska folkhemmet. En dokumentär serie där känslor och tankar om trygghet krockar med vårt eget ansvar för framtiden.

Sist men inte minst, är Zero Impact nominerat till Årets realityprogram. Där utmanar Özz Nujen fyra familjer att byta livsstil och förändra sin vardag under 30 dagar. Målet är att sänka koldioxidutsläppen och minska klimatpåverkan. Men först ger sig familjerna ut på en resa de sent kommer att glömma.

Om Kristallen

Årets Kristallen-gala direktsänds den 1 september kl. 20.00 i SVT1 från Stockholmsmässan i södra Stockholm.

Det svenska tv-priset Kristallen belönar det bästa inom svensk tv och är en återkommande summering av det gångna tv-året. Hela 18 Kristaller ska delas ut, varav fyra är publikpriser där tittarna själva röstar. Övriga priser väljs ut av en jurygrupp och Kristallens hederspris utnämns av Kristallens styrelse.