Skytteanska priset delas ut av  Skytteanska stiftelsen vid Uppsala universitet till den som gjort det ”mest värdefulla bidraget till statskunskapen.
Skytteanska priset delas ut av Skytteanska stiftelsen vid Uppsala universitet till den som gjort det ”mest värdefulla bidraget till statskunskapen.

Årets Skytteanska pris tilldelas Margaret Levi

Professor Margaret Levi, verksam vid Stanford University och University of Washington, blir den 25:e mottagaren av det Skytteanska priset i statskunskap. Hon får priset för att med ”en förening av teoretiskt skarpsinne och historisk kunskap skapat förståelse för varför medborgarna accepterar statlig tvångsmakt”.

Margaret Levi leder Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences (CASBS) vid Stanford University och är professor i statskunskap vid samma universitet. Hon är även Jere L. Bacharach Professor emerita i internationella studier vid University of Washington.

Levi har i sina verk ofta återkommit till tvångsmaktens legitimitet, vad som kännetecknar den och varifrån den kommer. Ofta i statens skepnad men också andra kollektiv, främst fackföreningar. Utan vad hon kallar ett pseudo-frivilligt samtycke till att låta sig styras, betala skatt, och lyda lagar som vi inte alltid personligen respekterar eller varit med om att stifta, är staten visserligen möjlig men som erfarenheterna från många diktaturer visar blir priset för de styrande högt. I värsta fall måste människor stängas in bakom murar, övervakas, mutas med bröd och skådespel – och de styrande sitter ändå aldrig säkert. Revolten lurar ständigt bakom hörnet. Det är mycket enklare med det samtycke, som Levi visar uppkommer ur en kombination av att statens politik uppfattas som rättvis, procedurerna för beslut inkluderande, och att andra inte åker snålskjuts utan också gör rätt för sig.

Priset delas ut vid en ceremoni i Uppsala den 28:e september 2019.

Fakta om Skytteanska priset:
1622 inrättade dåvarande universitetskanslern Johan Skytte den Skytteanska professuren i statskunskap och vältalighet. Idag är det troligen världens äldsta fortfarande aktiva professur i statsvetenskap. De gårdar som var en del av den ursprungliga donationen finansierar fortfarande både forskning och det Skytteanska priset. Priset och en prissumma på 500 000 kronor delas ut av Skytteanska stiftelsen vid Uppsala universitet till den som gjort det ”mest värdefulla bidraget till statskunskapen”. I år delas priset ut för 25:e gången.

Läs mer om Skytteanska priset på stiftelsens webbplats.

För mer information kontakta Michal Smrek, informatör vid Skytteanska priset, tel: 070-0664926, e-post: michal@skytteprize.com

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7