Allen Ali Mohammadi Årets Uppsalastudent 2016

Årets Uppsalastudent 2016 heter Allen Ali Mohammadi och studerar vid masterprogrammet i energiteknik. Parallellt har han utvecklat ett prisbelönt verktyg för tidig diagnos av hjärtsjukdomar. Utmärkelsen delas ut i samband med Anders Wall-föreläsningen idag den 1 november, på Uppsala konsert och kongress.

Motiveringen lyder:

”Allen Ali Mohammadi är 27 år gammal och läser masterprogrammet i energiteknik. Allen är en visionär, en entreprenör och en uppfinnare som inspirerar andra studenter. Han startade sitt första företag redan vid 12 års ålder. Vid sidan av goda studieresultat vid Uppsala universitet har han utvecklat ett prisbelönt verktyg för tidig diagnos av hjärtsjukdomar, Heartstrings. Det integrerar data från blodtester, demografi och elektrokardiogram (EKG) och matchar dem mot statistiska jämförelser av de symptom som karaktäriserar sjukdomstillståndet. Verktyget, som testats och validerats med 500 patienter, kan innebära tid- och resursbesparingar för läkare, sjukhus, vårdföretag, försäkringsbolag och andra relaterade samhällsaktörer. Allen är en god ambassadör för Uppsala universitet och Sverige, och har fått flera nationella och internationella utmärkelser. Han är en eldsjäl som förändrar samhället med sin ambition och innovationsförmåga.”

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delas ut av Anders Walls stiftelse. Första gången var år 2000.

Studenten som utses ska ha utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet, deltagit i kår och/eller nationsliv, eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter, alternativt utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet.

Den nominerade skall ha goda studieresultat och fullgjort en stor del av sina studier men inte avslutat sin grundutbildning. Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor.

Läs mer om Allen Ali Mohammadi

För mer information kontakta:

Allen Ali Mohammadi, 070-7257290, allen@hippogriff.se

Ella Stensson, Akademiadministratör, Uppsala universitet, tel: 070-425 06 78, ella.stensson@uadm.uu.se

Årets Anders Wall-föreläsning i entreprenörskap äger rum idag kl 13, insläpp från kl 12, på Uppsala konsert och kongress. Fritt inträde. Föreläsare: Pär Svärdson, Hannah Widell och Amanda Schulman, Siavosh Derakhti, Camille Sucasas Gottfridson och Anders Johnson.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7