Hur uppfattar bebisar sin värld? Vad innebär det att vara barn? Det är några av frågorna som ställs på SciFest av Uppsala Barn- och BabyLab och Artikel 31. Foto: Mathias Johansson.

Brett program på SciFest 2017

Experimentera med eld, ljus och ljud. Lär dig hur en cell ser ut egentligen. Hur funkar digital arkeologi eller vad är en feministisk stadsvandring? Allt det kan du grotta ner dig i, på sjätte upplagan av Uppsala universitets vetenskapsfestival SciFest nu till helgen.

SciFest är en bred vetenskapsfestival med workshops, shower, tävlingar, forskarträffar och föredrag inom alla olika vetenskapsområden. Tanken är att nyfikna i alla åldrar ska upptäcka forskning och få prova på hur den kan användas. Delar med sig av sina kunskaper gör skolor, universitet, företag och organisationer. Besökare är dels skolklasser och dels allmänheten som har en egen dag under lördagen.

Hela programmet finns på http://www.scifest.uu.se/allmanheten/

Exempel på programpunkter

Möt morgondagen. Träffa Maria Strömme, professor och ordföranden för Upptech, och andra framstående teknikforskare och diskutera nutidens och framtidens teknik. Möt de sociala robotarna Jona och Love och lär dig mer om artificiell intelligens. Lär dig även mer om bencement och medicinska implantat, och upplev världen i mikroskala!

Feministisk stadsvandring - inomhusversionen. 8:e mars är starten för en ny feministisk stadsvandring i Uppsala. På SciFest kan du ta del av en koncentrerad version, inomhus, där du får möta kända Uppsalakvinnor, som till exempel Ellen Fries, den första kvinnan som disputerade i Sverige, Lydia Wahlström, förkämpe för bland annat rösträtt, och Fadime Sahindal som var en stor förkämpe mot hedersvåld. Lär dig fakta om kvinnorna, viktiga årtal, några anekdoter och ta del av deras porträtt.

Hjärnan - din kompass i livets labyrint. Under en mobil med bebisögon som tittar ner på deltagarna kommer besökarna att få frågor och påbörja en diskussion om vad det kan innebära att vara ett litet barn. Genom användning av den avancerade utrustning som forskarna använder dagligdags kan besökaren få dela bebisars liv. Kombinationen av forskning och konst ställer frågor om grunden till mänsklig kognition och diskuterar hur bebisar uppfattar sin värld. Projektet är ett samarbete mellan Uppsala Barn- och Babylab och Artikel 31 (http://www.artikel31.se) och två svenska teknikföretag, Tobii och Qualisys.

Digital arkeologi. Hur såg Uppsala ut på medeltiden? Hur var det att röra sig i miljön runt domkyrkan och den äldsta universitetsbyggnaden i början av 1500-talet? Med appen Augmented History, som släpps i vår, kommer du snart att kunna uppleva detta själv. Arkeologen Daniel Löwenborg vid Uppsala universitet visar hur man med digital teknik kan återskapa försvunna miljöer och skapa virtuella möten med kända och okända historiska personer. 3D-modeller används allt mer inom arkeologin för dokumentation, analys och presentation, och under föreläsningen kommer några enkla sätt att skapa 3D-modeller visas, för den som vill testa att börja skapa modeller på egen hand.

Science slam. Sex olika forskare från Uppsala universitets tre vetenskapsområden presenterar sina forskningsområden på ett så populärvetenskapligt och intresseväckande sätt som möjligt. Du får lyssna på Mattias Hallberg (droger och spelberoende), Anna Sarkadi (socialpediatrik), Dag Blanck (nordamerikastudier), Anneli Häyrén (genusvetenskap) med flera. Tävlingen leds av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm.

Torsdag och fredag är vikta för förbokade skolklasser. Förhoppningen är att eleverna ska kunna hitta något som intresserar dem och att de ska få en positiv bild av vad forskning är. Ett mål är också att ge lärare nya idéer för undervisning och lärande.

Lördag den 11 mars är det öppet för allmänheten. Ett spännande och inspirerande scenprogram och massor med prova-på-aktiviteter inom flera forskningsområden väntar på alla nyfikna.

SciFests öppettider:

Lördagen den 11 mars kl 9-16, Fyrishovs multihallar, Idrottsgatan 2, Uppsala. Fritt inträde!

För mer information:

Elin Bäckström, pressinformatör, elin.backstrom@uadm.uu.se, 070-425 09 83

Pia Lansåker, projektledare på SciFest, pia.lansaker@uadm.uu.se, 070-4250378

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7