Ekonomstudent får Uppsala universitets nationella ridstipendium

Rektor har beslutat om tilldelning av Uppsala universitets Eric Lette stipendium. Årets stipendiat heter Anna Skeppstrand och läser företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Stipendiets syfte är att uppmuntra såväl studier som idrott på elitnivå och ges till den student vid svenskt universitet eller högskola som har mest framstående studie- och ridmeriter.

Anna Skeppstrand är 23 år och har under en längre tid presterat mycket goda studieresultat samtidigt som hon utövat ridsport på en hög nivå. Hon får stipendiet i tuff konkurrens med 25 andra sökande från hela landet.

- Jag är väldigt glad för detta stipendium. Stipendiet uppmuntrar mig verkligen att fortsätta mina studier samtidigt som jag är engagerad inom ridsporten. Tyvärr slutar många elitryttare att studera men jag tycker att ridningen har hjälpt mig i studierna. Den har gjort mig mer strukturerad och fokuserad, säger Anna Skeppstrand.

Uppsala universitets Eric Lette stipendium inrättades i samband med att ridinstitutionen vid Uppsala universitet firade 350-årsjubileum förra året. Det är ett nationellt stipendium som ges till heltidsstudenter som är inskrivna vid svenska högskolor och som har framstående studie- och ridmeriter, företrädesvis inom dressyr.

Ridinstitutionen vid Uppsala universitet grundades 1663 och är den näst äldsta organiserade ridinstitutionen i världen. Uppsala universitet har delat ut ridstipendier till studenter vid Uppsala universitet sedan 1815. Det nya Eric Lette-stipendiet är nationellt och kan sökas av studenter i hela Sverige som vill satsa på akademisk utbildning och ett aktivt utövande av ridsport.

Anna Skeppstrand kommer att få ta emot stipendiet av Uppsala universitets rektor Eva Åkesson vid Falsterbo Horse Show i juli.

Läs mer om ridinstitutionen vid Uppsala universitet

Ytterligare upplysningar: Uppsala universitets inspector equitandi Marianne Andersson 070 - 425 00 06, marianne.andersson@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7