Filmen om Tosca premiärvisas i universitetsaulan

I samband med att Puccinis opera Tosca framfördes vid Uppsala universitet i juni 2008 spelades även en dokumentärfilm in. Den 18 maj är det premiär för "Bakom kulisserna på Tosca" i universitetsaulan. Visningen är öppen för allmänheten och biljetter kan hämtas på UNT:s kontor från och med den 7 maj.

Tosca framfördes i Uppsala domkyrka (akt I), i universitetsaulan (akt II) och på Uppsala slott (akt III). Bakom projektet stod Uppsala universitet med Kungliga Akademiska kapellet, dessutom medverkade en rad av Uppsalas körer. Regissör var Wilhelm Carlsson och dirigent var Stefan Karpe.

"Bakom kulisserna på Tosca" ger en inblick i föreberedelserna av projektet och vardagslivet bakom scenen. Filmen bjuder bland annat på repetitioner med director musices Stefan Karpe, ett urval av scener ur föreställningen och intervjuer med solisterna Emma Vetter, Fredrik Zetterström och Michael Weinius. Dessutom får publiken följa Catherine Boisvert som forskar vid institutionen för fysiologi och utvecklingsbiologi och spelar i Kungliga Akademiska kapellet. Bakom produktionen står Boomerangfilm AB.

Premiärvisningen hålls i universitetshusets aula måndagen den 18 maj klockan 19.00. Allmänheten är välkommen till premiären och inträdet är fritt, men eftersom antalet platser är begränsat krävs det att man löser ut en biljett. Biljetterna finns att hämta i på UNT:s kontor, Dragarbrunnsgatan 24, från och med torsdagen den 7 maj klockan 9. Det går inte att reservera biljetter, utan det är först till kvarn som gäller. Man kan lösa ut högst 4 biljetter per person.

För mer information, kontakta informatör Petra Käck på Musicum, 070-425 08 51, e-post: Petra.Kack@musik.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7