Fyra elitidrottande studenter får stipendium

Vid Uppsala universitet finns många studenter som parallellt med sina studier idrottar på elitnivå. Förra året inrättades ett särskilt stipendium riktat till denna grupp. Årets stipendiemottagare är aktiva inom fotboll, friidrott, innebandy och basket.

De fyra studenterna är:

• Moa Mattsson, studerande på Civilingenjörsprogrammet system i teknik och samhälle och aktiv inom fotboll i IK Uppsala Fotboll. Har spelat 14 landskamper i F15-F19 landslag, sju säsonger i Elitettan och Norrettan och är 2017 lagkapten i IK Uppsala Fotboll.
    • Sofia Mossberg, studerande på Juristprogrammet och aktiv inom friidrott i Falu IK Friidrott. Har vunnit flera junior-SM-medaljer i 60 och 100 m häck samt haft olika landslagsuppdrag, bland annat junior-EM i Italien och Nordisk-Baltiska mästerskapen.
  • Victor Andersson, studerande på Grundlärarprogrammet och aktiv inom innebandy i IBK Storvreta. Har som elitspelare bland annat vunnit fyra SM-guld, tre Europacup-guld och ett VM-silver i Student-VM.
  • Oliver Jonsson, studerande på Masterprogram i Business & Management och aktiv inom basket i Uppsala Basket. Har spelat på elitnivå sedan 2009 och har bland annat vunnit SM-silver med Uppsala Basket säsongen 2014/2015.

Stipendierna delas ut under välkomstmottagningen för nya studenter i höst.
  • Uppsala universitet arbetar för att vara ett idrottvänligt universitet och i samband med att rutiner för elitidrottande studenter togs fram 2015 inrättades ett stipendieprogram. Fyra elitidrottande studenter tilldelas varje år 2016-2018 ett stipendium på 25 000 kronor.

Om stipendiet: Behöriga att söka är aktiva studenter vid Uppsala universitet som bedrivit minst en termins studier på minst halvfart med godkända resultat. Idrotten ska ingå i något av Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund. Individuella idrottare ska tävla på lägst nationell mästerskapsnivå och/eller i landslag. Elilagsidrottare ska spela i någon av de två högsta nationella serierna. Även tränare av elitlag, eller förbundskapten eller förbundstränare kan söka. En sammanvägning av studie- och idrottsmeriter sker av en kommitté bestående av representanter för universitetet, studentkåren och Upplands Idrottsförbund.

För kontaktuppgifter till pristagarna eller mer information om stipendiet kontakta Tom Petersson, utredare vid planeringsavdelningen, tel: 070-425 02 77 eller tom.petersson@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
    Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7