Fyra elitidrottande studenter får stipendium

Vid Uppsala universitet finns många studenter som parallellt med sina studier idrottar på elitnivå. Sedan några år tillbaka finns ett särskilt stipendium riktat till denna grupp. 2020 års stipendiemottagare är aktiva inom bandy, friidrott, fotboll och långdistanslöpning.

De fyra studenterna är:

Carolina Wikström, studerande på läkarprogrammet och aktiv inom långdistanslöpning i Löparklubben Roslagen. Under 2019 hade hon höga placeringar vid SM-tävlingar i maraton och halvmaraton och hon kvalificerade sig för halvmaraton-VM och EM i Paris 2020.

Ingrid Wixner, studerande på fysioterapeutprogrammet och aktiv inom fotboll i IK Uppsala Fotboll. Hon har under flera år varit en betydande spelare för klubben i Elitettan och hade en viktig roll då laget kvalificerade sig för spel i Allsvenskan 2020.

Oskar Lundqvist, studerande på läkarprogrammet och aktiv inom friidrott (höjdhopp) i Upsala IF. Han har vunnit flera ungdoms- och juniormästerskap och representerat Sverige som ungdom, junior och senior. Sommaren 2019 placerade han sig på andra plats i landskampen mot Finland.

Jerker Ortman, studerande på civilingenjörsprogram i elektroteknik och aktiv inom bandy, IK Sirius. Han togs bland annat ut att spela i Vinteruniversiaden (”OS” för studenter) i Ryssland förra året där han representerade Sverige och Uppsala universitet. Laget tog där hem en andraplats.

Uppsala universitet arbetar för att vara ett idrottsvänligt universitet och i samband med att rutiner för elitidrottande studenter togs fram 2015 inrättades ett stipendieprogram. Fyra elitidrottande studenter tilldelas varje år ett stipendium på 25 000 kronor.

Om stipendiet: Behöriga att söka är aktiva studenter vid Uppsala universitet som bedrivit minst en termins studier på minst halvfart med godkända resultat. Idrotten ska ingå i något av Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund. Individuella idrottare ska tävla på lägst nationell mästerskapsnivå och/eller i landslag. Elilagsidrottare ska spela i någon av de två högsta nationella serierna. Även tränare av elitlag, eller förbundskapten eller förbundstränare kan söka. En sammanvägning av studie- och idrottsmeriter sker av en kommitté bestående av representanter för universitetet, studentkåren och RF-SISU Uppland.

.

För kontaktuppgifter till pristagarna eller mer information om stipendiet kontakta Tom Petersson, utredare vid planeringsavdelningen, tel: 070-425 02 77 eller tom.petersson@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7