Internationell GIS-dag på Ekonomikum

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 09:15 CET

Denna vecka är det dags för den internationella GIS-dagen 2006, som utlysts av The National Geographic Society. Den 15 november arrangerar Uppsala universitet föredrag om olika användningsområden i samhället.

GIS står för geografiskt informationssystem och är det datorsystem med många användningsområden. Med hjälp av GIS kan man till exempel räkna ut vilka platser som är bäst att välja för olika servicefunktioner, såsom vägar, med hänsyn till befolkningsstruktur och landskapets förutsättningar. Tekniken kan också användas vid reservatsbildning och för planering av arkeologiska utgrävningar.

Under den internationella GIS-dagen arrangeras aktiviteter runt om i världen i syfte att sprida kunskap om tekniken. I Uppsala arrangeras föredrag för allmänheten av Uppsala universitets GIS-nätverk UpGIS tillsammans med SLU Miljödata och föreningen GIS i Uppsala län.

En rad föredragshållare berättar om hur GIS kan användas som ett effektivt och smart verktyg inom olika verksamheter. Under dagen delar föreningen GIS i Uppsala län ut ett stipendium till en av Uppsalas skolor. Stipendiets syfte är att främja användningen av geografisk information och GIS i grundskolor och gymnasier.

Program: http://www.upgis.uu.se/GISday2006.html

För mer information, kontakta Daniel Löwenborg, tel: 018-471 15 70, 0705-37 60 93, e-post: Daniel.Lowenborg@arkeologi.uu.se

Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/internationell.gisdag.idB8D.html

Pressinformatör