Internationellt intresse för innovationsinitiativ

AIMday, Uppsala universitets möteskoncept för innovation där forskare träffar företagare kring konkreta problemställningar, används nu vid flera svenska lärosäten. Nu har även andra länders universitet fått upp ögonen på det framgångsrika initiativet. Vid nästa AIMday, den 14 februari, finns några med som observatörer.

-   Vi har kunnat visa att dessa möten ger konkreta resultat och det är förstås väldigt roligt att det väckt intresse, säger Sara Gredemark, projektledare vid UU Innovation.

Den 14 februari arrangerar Uppsala universitets näringslivsenhet UU Innovation mötet AIMday Diagnostics & Biomarkers, det 16: e i raden av AIMday-möten men det första inom diagnostik. Denna gång sker det i samarbete med de övriga lärosätena i Uppsala-Stockholmsregionen inom ramen för SciLifeLab. 24 företagare och 60 forskare kommer att samlas för att diskutera 25 frågor i totalt 30 mindre workshops. AIMday den 14 februari arrangeras i anknytning till konferensen Diagnostics Forum som arrangeras av UppsalaBio  i UKK dagen före.

Dagen attraherar företag från flera europeiska länder, däribland Nederländerna och Tyskland, som vill träffa de svenska forskarna. Men dessutom har själva möteskonceptet väckt uppmärksamhet utanför Sveriges gränser.

-   Vi får besök från innovationsstödjande enheter vid inte mindre än tre framstående europeiska universitet, University College London, University of Edinburgh samt University of Tartu som är intresserade av att veta mer om AIMday som verktyg för att skapa kontakter och samarbeten mellan akademin och näringslivet, säger Sara Gredemark.

Ann-Sofie Andersson från företaget Mercodia, som utvecklar diagnostiska kit för bl a diabetesområdet, har tidigare deltagit på AIMday och har inlett ett samarbete med professor Peter Bergsten, som forskar på diabetes hos överviktiga barn. Denna gång är ett par kollegor på företaget med.

-   AIMday är ett verkligt bra initiativ. Man kan aldrig överskatta det verkliga mötet då man sitter ned och diskuterar gemensamma intressen, säger Ann-Sofie Andersson.

Media hälsas välkomna att delta!

Tid och plats: Biomedicinskt centrum, Husargatan 3, i lokalen A1 (ingång 2), 8:30-16:00.

Läs mer om AIMday.

Kontaktpersoner:

Sara Gredemark, projektledare UU Innovation, tel: 018-471 15 98, 070-425 05 92, sara.gredemark@uuinnovation.uu.se

Ann-Sofie Andersson, produktchef Mercodia, tel: 018-57 00 89

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7