Kreativ entreprenör utsedd till Årets Uppsalastudent

Årets Uppsalastudent 2015 är Erik Englund. Han studerar vid magisterprogrammet i entreprenörskap och har vid sidan av framgångsrika studier startat och drivit flera företag och projekt. Utmärkelsen delas ut i samband med Anders Wall-föreläsningen i universitetsaulan den 18 november.

Motiveringen lyder:

”Erik Englund, 32 år, har gått masterprogrammet i industriell ledning och innovation vid institutionen för teknikvetenskap och läser nu magisterprogrammet i entreprenörskap vid företagsekonomiska institutionen.

Erik Englund är en ambitiös och kvalitetsmedveten student som vid sidan av framgångsrika studier startat och drivit ett antal företag och projekt inom arkitektur, design av kontorsmöbler och utveckling av mobilapplikationer. Under sina studier har Erik haft en kontorsplats på Drivhuset, där han utvecklat en produkt för att göra liftfärden i ankarliftar bekvämare för alla skid- och snowboardåkare inom företaget Boardie, som nyligen fått in sitt första riskkapital för att ta sin komforthöjande liftprodukt till marknaden. Erik beskrivs som en person med många kreativa idéer. Han involverar gärna andra studenter i sina projekt och utvecklar för närvarande en applikation som skall göra det lättare för studenter att starta eget företag under- och efter studierna.”

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delas ut av Anders Walls stiftelse. Första gången var år 2000.

Utmärkelsen ges till en student vid Uppsala universitet som har:
• utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet,
• deltagit i kår och/eller nationsliv,
• eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter,
• alternativt utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet.

Den nominerade skall ha goda studieresultat och fullgjort en stor del av sina studier men inte avslutat sin grundutbildning. Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor.

För mer information kontakta:

Erik Englund, tel: 073-643 96 16, e-post:erik@ee-arkitektur.se
Ella Stensson, Akademiadministratör, Uppsala universitet, tel: 070-425 06 78, e-post: ella.stensson@uadm.uu.se

Årets Anders Wall-föreläsning i entreprenörskap hålls i universitetsaulan den 18 november. Föreläsare är: Petter Stordalen (Nordic Choice Hotels), Mattias Klum (Tierra Grande), Renée Voltaire (Renée Voltaire AB), Filip Tysander (Daniel Wellington) samt Victoria Carlsson och Sofie Stenmark (Yollibox). Fredrik Lindström är moderator. Platser intages senast klockan 12:45.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7