Lyckad sjösättning av vågkraftsgeneratorn

Den första generatorn för vågkraft lades ut utanför Islandsberg på västkusten på måndagskvällen och effekt registrerades senare under kvällen i land. - Detta är ett stort steg för projektet och för teknologin som helhet, som nu får visa att den verkligen är ett framtida sätt att omvandla vågornas energi till elektrisk energi, säger projektledaren Mats Leijon. Centrum för förnybar elenergiomvandling, avdelningen för elektricitetslära och åskforskning vid Uppsala universitet, lyckades under måndagen den 13 mars lägga ut vågkraftverket utanför Islandsberg på västkusten. I samband med nedsänkningen kopplades generatorn till den sjökabel som lades ut tidigare i vinter. Cirka 21.30 på kvällen kunde mätstationen på Gullholmen registrera energi i land, som kommit via sjökabeln från projektområdet in till Gullholmen/Härmanö. - Nu börjar ett nytt skede i projektet med mätningar och verifieringar, dessutom fortsätter utbyggnaden enligt plan, säger Mats Leijon. Under våren kommer även ett antal bojar för miljöstudier att läggas ut och de marinekologiska studierna ta fart. Till sommaren planerar projektet att ha 6-7 bojar inom området. Se även projektets hemsida: www.el.angstrom.uu.se - se vidare under fliken ”Vågkraftprojekt Islandsberg” för projektbakgrund och kalendarium. Projektet vid Islandsberg är finansierat av Energimyndigheten, Vattenfall AB, Draka Kabel AB, Göteborg Energis forskningsstiftelse, Falkenberg Energi AB samt innovationsbolaget Seabased AB. För mer information: Mats Leijon, mobil: 070-425 06 65, e-post: Mats.Leijon@angstrom.uu.se eller Jan.Sundberg, mobil: 070-425 09 88, e-post: jan.Sundberg@angstrom.uu.se Anneli Waara

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7