Pressanmälan öppnar till årets Uppsala Health Summit om cancervårdens svåra frågor

Årets toppmöte Uppsala Health Summit tar sig an de svåra frågorna om framtidens cancervård. Bland deltagarna finns många viktiga internationella aktörer från hälsoorganisationer, patientorganisationer, akademi, företag, ideella organisationer och beslutande organ.

Cancer drabbar alltfler i Sverige och världen, trots stora framgångar inom cancerforskningen de senaste decennierna. Gapet mellan vad som är möjligt att behandla och vad som är tillgängligt för patienten ökar. Många viktiga upptäckter kommer aldrig till klinisk nytta för patienten, antingen för att de är för dyra, inte klarar olika riktlinjer eller är ojämnt fördelade i världen. En färsk rapport som publicerats inför mötet visar att det finns stor outnyttjad potential som möter hinder av olika slag. Målsättningen vid Uppsala Health Summit är att mötas över organisations- och nationsgränser och med gemensamma erfarenheter och insikter föreslå viktiga åtgärder inom cancerområdet.

Tid och plats: Uppsala Slott, den 14 - 15 juni, kl 9-17 båda dagarna.

Journalister är välkomna att delta under båda dagarna. För anmälan krävs, anmäl er här: https://reg.akademikonferens.se/uhs2018/Press

Samtliga plenarföreläsningar är öppna för journalister, liksom workshops där diskussioner förs. För workshops gäller att anmälan kan ske till endast EN av de workshops som går parallellt under samma tid. Byte av workshop under pågående diskussion medges inte.

Läs programmet

Läs rapport som publicerats inför mötet.

Läs tidigare pressmeddelande om mötet.

För praktiska frågor, kontakta pressansvarig Anneli Waara, tel: 018-070-425 07 18, eller pressinformatör Linda Koffmar, tel: 070-425 08 64, eller presskontakt@uadm.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7