Pressinbjudan: Politiska ledarstilar diskuteras i rundbordssamtal

Vilken roll spelar de yttre attributen i politiken? Finns det till exempel en typisk svensk statsministerstil? Den 22 februari diskuteras politisk stil och ledarstil av en grupp journalister och forskare vid ett rundabordssamtal.

Politikers ledarstil är ett återkommande ämne som diskuteras i media. Klädstil och beteende likaså. Vad går hem bland väljare och partikollegor? Är det viktigt för politiken? En intressant fråga är om synen har förändrats på hur en statsminister eller en politiker bör vara och uppträda. Skulle Arvid Lindman eller Tage Erlanders ledarstil fungera i dag?

Intressant är också att jämföra partiledare från olika partier, och kraven som ställs från partikollegorna. Hur dyra kläder får en socialdemokratisk ledare bära? Och är Göran Persson mer lik Carl Bildt än Ingvar Carlsson?

-    Vi tror att mycket av det som sägs vid seminariebordet kan intressera en bredare allmänhet och att ett fruktbart sätt att öppna seminariet för fler är denna typ av samtal mellan erfarna politiska journalister och forskare säger Katarina Barrling, moderator och forskare i statskunskap vid Uppsala universitet.

Rubrik: Politisk stil och ledastilar i politiken – ett rundabordssamtal.

Tid och plats: 22 februari, kl 13:15-15:00, Gamla torget 6 (gamla badhuset), Brusewitzsalen, plan 1

Panel:
Pär Daléus, fil. dr i Statsvetenskap, lärare vid FHS & Nationellt centrum för krishanteringsstudier, disputerade hösten 2012 på avhandlingen Politisk ledarskapsstil. Om interaktionen mellan personlighet och institutioner i utövandet av det svenska statsministerämbetet.

Barbro Hedvall, fil. lic. i historia vid Uppsala universitet, mångårig ledarskribent och nu fri skribent och författare. Hennes senaste bok heter Maktens signaler: från plym till naket huvud

Per T Ohlsson, journalist, författare och kolumnist i Sydsvenskan. En av huvudredaktörerna för sviten Sveriges statsministrar under 100 år, där han även författat delarna om Rickard Sandler och Carl Gustaf Ekman.

Petra Pauli, universitetslektor och koordinator för lärarutbildningen i historia vid Göteborgs universitet. Disputerade våren 2012 på avhandlingen: Karriärer och ledarideal. En undersökning av svensk arbetarrörelse under 1900-talet.

Li Bennich-Björkman (ordf), skytteansk professor i statskunskap och vältalighet, forskningsledare vid Centrum för Rysslandsstudier, Uppsala universitet.

Moderator: Katarina Barrling, fil. dr i statskunskap vid Uppsala universitet, med bl.a. politiska partier och parlament som forskningsområden.

För mer information, kontakta Katarina Barrling, mobil: 070-259 03 26, eller katarina.barrling@statsvet.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7