Öppen diskussion om Blåsenhus

Vad händer i Blåsenhus? Uppsala universitet och Akademiska Hus bjuder in allmänhet och politiker till ett öppet möte om framtiden i Blåsenhus. Representanter för media är välkomna att delta.

Nu förbereds arbetet med en detaljplan för området mellan Dag Hammarskjölds väg och det pågående bygget för bland annat lärarutbildningen.

Fyra välrenommerade nordiska arkitektkontor har under våren tagit fram idéskisser till hur ny bebyggelse kan gestaltas. Dessa vill vi nu visa för allmänheten och ge tillfälle att ställa frågor och komma med synpunkter.

Kvarteret Blåsenhus i centrala Uppsala har Slottet och Botaniska trädgården som närmaste grannar. I översiktsplanerna för Uppsala är huvuddelen av kvarteret sedan decennier avsatt för Uppsala universitetets lokalbehov. Inga beslut om byggande finns i dagsläget, men detaljplan behöver tas fram för att fastställa förutsättningarna för framtiden.

Tid och plats: sal X i universitetshuset lördag den 18 april kl. 10.30

En utställning med skisser och modeller finns på plats utanför sal X kl. 10-12.

Medverkande:
Örjan Wikforss, arkitekt, professor (KTH) och moderator
Liv Hahne (M), byggnadsnämndens ordförande
Jan Erik Wikström (fp), kulturnämndens ordförande
Ann Fust, universitetsdirektör, Uppsala universitetet
Lennart Ilke, byggnadschef, Uppsala universitetet
Hans Antonsson, regiondirektör, Akademiska Hus Uppsala AB

Läs mer om Blåsenhus.

För frågor, kontakta Anneli Waara, pressansvarig Uppsala universitet, tel: 018-471 1974, anneli.waara@uadm.uu.se eller Pia Aronson, informationsansvarig Akademiska Hus, 070-358 32 12, pia.aronson@akademiskahus.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7