Stresshantering kan minska smärta och främja välbefinnande

Klassisk stresshantering med massage kan väsentligt minska långvarig smärta. Modern stresshantering med hjälp av ett webbaserat verktyg kan främja hälsa och motverka skadlig stress hos friska. Det visar Dan Hasson i sin avhandling som han försvarar vid Uppsala universitet den 19 oktober. Dan Hasson Stress Management Interventions and Predictors of Long-term Health ISBN: 91-554-6350-9 Abstract Stressrelaterade besvär och långvarig muskelvärk utgör betydande hot mot folkhälsan i de flesta industrialiserade länder. Enligt WHO är mental ohälsa och stressrelaterade besvär väsentliga generella orsaker till för tidig död i Europa. Många av de vanligaste sjukdomarna hos vuxna kan i 40-70 procent av fallen kopplas till långvarig stress i kombination med en ogynnsam och ohälsosam livsstil. Stress och stressrelaterade problem utgör således ett växande problem för individer, företag och samhällen. Dan Hasson har genomfört två studier för att studera effekterna av klassisk och modern stresshantering. I den första studien användes massage och mental avslappning, så kallad klassisk stresshantering, på patienter med långvarig smärta. I den andra utvecklades ett webbaserat verktyg för daglig stresshantering och aktivt hälsofrämjande åtgärder för personer inom IT- och mediebranschen. Dessutom uppmättes ett stort antal biologiska och psykologiska markörer, det vill säga hormonnivåer i blodprover och självskattningar i en omfattande hälsoenkät. Kombinationen av objektiva och subjektiva mått gör studien unik i sitt slag. Resultaten visade att stresshanteringen gav en stark positiv effekt så länge som behandlingen pågick. - Det var intressant att se att ett webbaserat verktyg har effekt, åtminstone kortsiktigt. Väldigt många skulle kunna få hjälp via nätet. Det är tillgängligt 24 timmar om dygnet och man kan nå många till en liten kostnad, säger Dan Hasson. Långtidsuppföljningarna indikerar att de gynnsamma effekterna inte är ihållande. - Framtida studier behöver undersöka vad som kan bevara och förlänga de goda hälsoeffekterna av stresshantering, säger Dan Hasson. Av de klassiska stresshanteringsmetoderna visade sig massagen vara bättre än mental avslappning, som inte uppvisade någon effekt. Det webbaserade självhjälpsverktyget finns gratis tillgängligt på www.pql.se. Verktyget består av ett frågeformulär som individen ska fylla i regelbundet. Sedan ger programmet statistik på hälso- och stressnivåer. Dessutom finns tips på bland annat avslappnings- och självförtroendeövningar. Syftet med verktyget är att minska vardaglig stress samt bevara och öka hälsan. Dan Hasson är sjuksköterska och österländskt utbildad akupunktör. Han arbetar på institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet och är knuten till CEOS, Centrum för miljörelaterad ohälsa och stress, som är ett forskningscentrum i samarbete mellan Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet. Dan Hasson kan nås på 070-728 42 98 eller e-post dan.hasson@pubcare.uu.se Linda Nohrstedt

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7