Succévinet Coyam 2013 -  En begränsad mängd åter i lager

Succévinet Coyam 2013 - En begränsad mängd åter i lager

Populära Coyam 2013 är tillbaka. Världspremiären den 1 december 2016 i Systembolagets tillfälliga sortiment blev en stor succé och de 2,500 flaskorna som köptes in sålde slut på bara några veckor. Nu finns äntligen ytterligare 120 st åtråvärda flaskor i lager.

Coyam är vinhuset Emiliana Organic Vineyards signaturvin, framställt med ekologiska och biodynamiska metoder. Vinhuset grundades 1986 och är idag en av världens största ekologiska vinproducenter.

Coyam är ett elegant och komplext vin med aromer av körsbär, plommon, blåbär och björnbär samt toner av eukalyptus och cederträ. Fylligt med intensiv smak av mörka bär och en liten kryddighet. Frisk syra, bra koncentration och struktur. Passar utmärkt till kraftigare rätter så som grillat rött kött med bearnaise, boeuf bourguignon eller örtkryddad lammkorv. Drick gärna redan idag eller lagra i upp till 14 år.

COYAM 2013
Art.nr: 79385 (beställningssortimentet)
Druvor: 48 % Syrah, 24 % Carmenere, 11 % Merlot, 10 % Cabernet Sauvignon, 3 % Mourvedre, 3 % Malbec, 1 % Petit Verdot.
Ursprung: D.O. Colchagua Valley
Syra (TA g/l): 4,84
Socker (RS g/l): 2,24
Lagring: Vinet har lagrats på nya och gamla ekfat i 13 månader (85% franska, 15% amerikanska).
Antal flaskor: 120 st
Rekommenderad lagring: 10-14 år
Vinmakare: Alvaro Espinoza & Noelia Orts

UTMÄRKELSER
Tom Atkin - 94 poäng
James Suckling - 93 poäng
Luis Gutierrez (Wine Advocate) - 92 poäng
IWC 2017 - Guldmedalj

Kuriosa: Namnet Coyam betyder chilensk ek och har sitt ursprung i de majestätiska träd som än idag omger vingården där druvorna odlas.

Besök gärna vår hemsida för att läsa mer.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.