STEP moderniserar ångproduktionen vid Altias fabrik i Koskenkorva

Altia Plc och Dalkias delägda finska dotterbolag Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP har tecknat ett energitjänsteavtal enligt vilket STEP ska utforma, bygga och drifta en ny ångpannanläggning som i huvudsak kommer att eldas med biobränsle från fabrikens egen tillverkningsprocess. Som en del av projektet överför Altia även ansvaret för sin nuvarande ångproduktion, cirka 180 GWh, till STEP från och med 1 mars.

Den nya ångpannan kommer att ligga nära fabrikens nuvarande energiverk, och utnyttja den befintliga anläggningen och dess strukturer så effektivt som möjligt. STEP ska ansvara för konstruktion, byggnation, samt framöverför drift, underhåll och dygnet runt övervakning av den tillkommande anläggningen. Bränslet kommer i huvudsak utgöras av skalen från korn som används i fabrikens tillverkning. Därmed ersätts dagens användning av torv. Enligt plan ska den nya pannan tas i bruk i slutet av 2014.

STEP ägs till 34 procent av Dalkia som har stor erfarenhet av att utveckla och förvalta anläggningar som utnyttjar biomassa från jordbruket för värme-och elproduktion. Erfarenheten från liknande projekt runt om i Europa har delvis legat till grund för lösningen som tagits fram till Altias fabrik.

Bränsleflexibilitet var en viktig faktor för Altia i utformningen av den nya 10 MW pannanläggningen, varför STEP och dess ägare har vinnlagt sig om att utveckla en tekniskt innovativ lösning som gör det möjligt att utnyttja olika typer och kombinationer av biomassa, bland annat från jordbruk. Lösningens innovativa karaktär har också uppmärksammats av det finska industriministeriet som har tilldelat projektet 1,5 miljoner euro i investeringsbidrag.

– Idag producerar vi huvuddelen av ångan som fabriken kräver med hjälp av torv. Tack vare den nya pannanläggningen kommer huvuddelen av ångan produceras med hjälp av biomassa från jordbruket. Vi blir mer självförsörjande avseende bränsle och våra produkters klimatpåverkan minskar avsevärt, säger Antti Snellman, chef för Koskenkorvafabriken, Altia Plc.

Ytterligare information:

Antti Snellman, chef för Koskenkorvafabriken, Altia Plc., tel. +358 40 516 1190
Tomi Ihalainen, vd för Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy, tel. +358 44 701 2315

Altia är ett marknadsledande vin- och spritföretag som jobbar med högkvalitativa varumärken i Norden och i de baltiska länderna. Altia producerar, marknadsför, säljer, importerar och exporterar alkoholhaltiga drycker inom sitt marknadsområde. Altia har ett vitt förgrenat nät för produktion, försäljning och logistik i Norden och Baltikum vilket möjliggör att ge service till kunder och leverantörer nära marknaden. Altias årliga nettoomsättning uppgår till cirka 525 miljoner euro och företaget har ca.1200 anställda.

Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy erbjuder hållbara energilösningar för industriella kunder genom partnerskap. Kundernas behov, energieffektivitet, och skräddarsydda lösningar är kännetecknande för alla STEP:s energilösningar, som kombinerar lokala och internationella expertis. STEP är ett gemensamt företag som ägs av Pori Energia (66%) och Dalkia (34%). www.stepenergy.fi

• avtal
  • energianläggningar
  • samarbeten

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 52 700 anställda i 40 länder och en omsättning på 8,3 miljarder euro för år 2011.