Roligare TV-utbud för barnen på Barnonkologen i Lund

När man är sjuk orkar man sällan leka. För att underlätta och få tiden att gå snabbare för de barn som tvingas vistas på sjukhus erbjuder Viasat, Disney Nordic och teknikleverantören Hoist sedan 2011 TV-kanaler till Barncancercentrum runt om i Sverige. Igår den 10 april, installerades Disneykanaler på alla TV-apparater på Barnonkologen i Lund.

Sedan 2011 tillbaka erbjuder Viasat, Disney Nordic och Hoist TV-kanaler till Barncancercentrum i Sverige. Bakgrunden är att en 14-årig kille, som själv vistades på Barncancercentrum i Umeå, uppmärksammade oss på att sjukhusen sällan har andra TV-kanaler än de fria marksända att erbjuda. Det gäller inte bara i Umeå utan också i Lund.

-  Vi har sedan ett tag tillbaka ett stort engagemang för Barncancerfonden och vi vill göra vad vi kan för att underlätta för barn och deras familjer som har drabbats av cancer. Barn som är sjuka orkar sällan leka och då blir TV-kanaler viktigare. Därför är det naturligt för oss att vi kan erbjuda ett roligare TV-utbud till alla Barncancercentrum i Sverige som vill ha det, och vi är tacksamma att få möjlighet att hjälpa, säger Jonas Karlén, VD Viasat Sverige.

Att ha ett roligare TV-utbud handlar för barncancervården inte bara om att underhålla barnen, det kan också fylla en annan viktig funktion. Att äta bra är ofta en viktig del i vården och tillfrisknandet men sjuka barns aptit är ofta mycket liten, att få titta på TV kan då distrahera så att maten lättare går ner.

-  Vi är väldigt glada att alla sexton barn här på Barnonkologen får en lite roligare tid här hos oss tack vare en egen TV med fler, roliga kanaler, säger Petra Svensson, undersköterska och initiativtagare till projektet på Barnonkologen i Lund.

I september 2011 installerades Disneykanalerna på Barncancercentrum i Umeå, tätt följt av Linköpings Barncancercentrum. Sedan dess har även Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala, Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg och Barn- och Ungdomskliniken på Sundsvalls Sjukhus fått ett roligare och bättre TV-utbud.

-  Viasat har ett starkt engagemang och det är vi glada för. Att kunna ge drabbade barn ljusglimtar i vardagen är viktigt för oss, och ett roligare TV-utbud kan vara ett sätt, säger Per Leander, Verksamhetschef Barncancerfonden.

Viasat och Barncancerfondens långsiktiga samarbete som förutom att erbjuda TV-utbud till Sveriges Barncancercentrum också innebär att Viasat skänker 10 kronor per ny kund till Barncancerfonden för att bidra till forskning i syfte att minska fall av barncancer. I och med Hockey of Hope som genomfördes tillsammans med HockeyAllsvenskan, fördjupades samarbetet ytterligare; för varje besökare på matcherna gav Viasat 1,50 kronor till forskningen mot barncancer och de fjorton HockeyAllsvenska klubbarna samlande också in pengar via auktioner på Tradera, där matchtröjor, souvenirer och upplevelser auktionerades ut. Totalt samlade man in drygt en miljon kronor.

Bidra gärna till kampen mot cancer genom att ge en gåva till Barncancerfonden och läs gärna mer om MTGs och Viasats arbete med CSR -  Modernt ansvarstagandehttp://www.viasat.se/om-viasat/csr