En samlad science park ger fler studentbostäder

En samlad science park i kvarteret Uppfinnaren
I Videum Science Park finns drygt 100 olika hyreskontrakt för företag och organisationer med sammanlagt runt 600 anställda, fördelade på Kvarteret Forskaren på P G Vejdes väg och Kvarteret Uppfinnaren på Framtidsvägen.

Under ett antal år har Videum arbetet med en framtidsvision som samlar science parken i Kvarteret Uppfinnaren på Framtidsvägen. Målet är att bygga ett nytt hus som binder samman de då fyra science park-husen (Alpha, Bravo, Charlie och Delta) genom en gemensam entré och interstruktur. Något beslut om när detta bygge blir verklighet är ännu inte taget, men när Regionförbundet södra Småland framöver troligen lämnar sina lokaler i Kvarteret Forskaren på P G Vejdes väg, för sammanslagning med Landstinget Kronoberg, tar Videum det första steget att förverkliga visionen.

-  Vår ambition är att erbjuda alla övriga befintliga kontorshyresgäster i Kvarteret Forskaren lokaler i en samlad science park i Kvarteret Uppfinnaren på Framtidsvägen, säger Videums VD David Svensson.

Studentbostäder i kvarteret Forskaren
Det finns ett trängande behov av studentlägenheter på campus i Växjö. Videum kommer tillsammans med Växjöbostäder, Linnéuniversitet, VKAB och Växjö kommun att arbeta för en försäljning av drygt 5 000 kvadratmeter i Kvarteret Forskaren på P G Vejdes väg till Växjöbostäder som i sin tur kommer att ställa om byggnaden till studentlägenheter.

-  Vi tror att det ryms 80 lägenheter för drygt 100 studenter i kvarteret Forskaren, säger Maria Säterdal VD på Växjöbostäder och tillägger att en preliminär inflyttning skulle kunna vara under hösten 2016.

Båda bolagens styrelseordförande, Kristina Knöös Franzén (Videum AB) och Jan Pyrell (Växjöbostäder AB), ser mycket positivt på upplägget.

----------------------------------------------------------------------------------

TRÄFFA BOLAGENS BÅDA VD:AR IDAG
David Svensson, VD Videum AB och Maria Säterdal, VD Växjöbostäder finns båda på plats i lokal Insikten i Videum Science Park, P G Vejdes väg 15 i Växjö mellan klockan 14.30-15.30 idag måndag 16 juni. Välkomna dit för intervjuer.

Kontakt Videum David Svensson, VD
david.svensson@videum.se, 0470-72 33 01

Kontakt Växjöbostäder Maria Säterdal, VD
maria.saterdal@vaxjobostader.se, 0470-59 90 60

I bifogad pdf-version av nyheten finns karta där de olika kvarteren är utmärkta.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.
Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 111 700 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt drygt 100 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.