​Ny kontors- och konferensbyggnad i Videum Science Park

Som ett led i visionen att geografiskt samla Videum Science Park till kvarteret Uppfinnaren på Framtidsvägen i Växjö görs en första expansion genom att bygga Hus Echo – en kontors- och konferensbyggnad på 600 m2.

- En konsekvens av vår utflyttning från kvarteret Forskaren, för försäljning och omställning till studentlägenheter, är att Videum AB självt behöver omlokaliseras, säger Videums VD David Svensson. Idag upptar Videum AB knappt 450 m2 i kvarteret Forskaren. Vidare reduceras konferenskapaciteten när vi ställer om de tidigare konferenslokalerna på P G Vejdes väg 29 till förmån för butikerna i kvarteret Forskaren. Vi startar inom kort byggnationen av ett 600 m2 hus precis norr om Hus Delta som dels kommer att inhysa Videum AB och dels ett konferensrum med kapacitet för ca 35 personer för våra hyresgäster att hyra.

Videum ABs kontor i nya Hus Echo hamnar därmed närmare flertalet av hyresgästerna i Videum Science Park. Detsamma gäller för de hyresgäster som följer med från kvarteret Forskaren till de olika husen Alpha, Bravo och Delta. Förutom att samla Videum Science Park geografiskt till Framtidsvägen, tillförs kvarteret nu alltså även en bokningsbar konferenslokal med kapacitet för 35 personer, vilket vi tror är ett välkommet inslag i allas vardag i kvarteret Uppfinnaren, då konferensdelen fram tills nu legat en bit bort.

- Videum AB är gärna en flexibel del i det ständiga pusslet som läggs för att tillgodose hyresgästernas behov av ökade eller förändrade ytor i Videum Science Park, vilket gör att det inte alls är säkert att det om ett par år är Videum AB som huserar i hus Echo, säger Videums fastighetschef Patrik Hjelm. Utformningen av huset görs därför på ett sätt som gör att det kan rymma ett enskilt större företag i vår storlek eller flera mindre företag utan någon väsentlig ombyggnation.

Videums styrelse har fattat beslut om byggnationen av Hus Echo och bygglovet är klart. Byggnationen kommer att göras av företaget Joncon Byggservice AB och inflyttningen i Hus Echo planeras till 1 december 2015. Hus Echo placeras norr om Hus Delta på Framtidsvägen.

Visonen om Hus Charlie
Videums vision att bygga Hus Charlie och att länka samman hus Alpha, Bravo och Delta står kvar och det är även där vi framöver tänker återställa den konferenskapacitet vi med anledning av fastighetsförsäljningen kommer bli tvungna att hålla tillbaka under ett antal år. Placeringen av Hus Charlie är planerad mellan Hus Bravo och Hus Delta på Framtidsvägen.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park.. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 100 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 112 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.