Nu cyklar Måns Möller och Christer Skog från Stockholm till Kreta på 23 dagar

Nu cyklar Måns Möller och Christer Skog från Stockholm till Kreta på 23 dagar

Det är cirka 374 mil mellan Stockholm och Kreta. Det är den distansen som Måns Möller och Christer Skog ska cykla på 23 dagar med start den 2 maj, för att samla in pengar till insamlingsstiftelsen Viggo Foundation.

Vännerna Måns och Christer korsade USA från kust till kust förra året där de under en månad stod för sitt livs utmaningar, både fysiskt och mentalt. Måns var i princip en nybörjare, han hade tränat i drygt ett år innan och hade problem med en höft. Trots motgångar som att Måns Möller hamnade i en cykelkrasch och Agneta Sjödin bröt lårbenshalsen i en cykelolycka klarade C2C4-hjältarna det omöjliga. De drog tillsammans in 600 000 kronor till stiftelsen Viggo Foundation som då hette C2C4Autism, och den 2 maj påbörjar de ännu ett äventyr!

Denna gång kommer Måns och Christer att cykla helt själva genom Europa. I ett landskap som avsevärt skiljer sig från USAs slätter kommer de kämpa sig upp för Alperna och swischa förbi de gröna landskapen. Detta är en perfekt uppladdning inför sommaren 2016 och både vadmusklerna och konditionen kommer vara på topp när det är baddebut.

De startar i Stockholm och cyklar till Nynäshamn, sedan tar de färjan därifrån till Gdansk. Väl i Polen börjar de cykelturen genom Europas mitt hela vägen från Polen genom Tjeckien, Slovakien, Ungern, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien, Grekland. Sista sträckan åker de färja från Aten till Kreta och sedan cykel till den lilla staden Chania.

Rutten genom Europa: Sverige - Polen-Tjeckien-Slovakien- Ungern-Slovenien-Kroatien-Montenegro-Albanien- Grekland.

Anledning till varför de har bestämt sig för att cykla alla dessa mil är för att samla in pengar till Viggo Foundation och även för att uppmärksamma barn med npf* diagnoser och deras möjlighet att idrotta.

"Genom att cykla från Stockholm till Kreta försöker vi uppmärksamma barn med neuropsykiatriska funktionshinders rätt att kunna idrotta, känna gemenskap och utvecklas fysiskt. Får vi in pengar så att ett enda barn får ett bättre liv med hjälp av idrott och nya kompisar så är det värt det. Alla pengar vi cyklar in går oavkortat till Viggo Foundation"
- Måns Möller

Ni kommer kunna följa vännernas cykeläventyr genom Europa via deras sociala medier och stiftelsens hemsida viggofoundation.se

Vill du stödja oss i vårt arbete med att ge Barn i behov (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta får du gärna hjälpa oss med en donation och kan då använda något av följande alternativ:

För att komma i kontakt med Måns Möller eller Christer Skog hör av dig till:
Helene Wigren PR & Beyond mail: helene.wigren@prbeyond.se eller tel. 070-752 76 05
Sofia Gallegos Wallgren mail: sofia.gallegos.wallgren@prbeyond.se eller tel. 076-893 62 93