Göta kanal är ett av de största besöksmålen i Linköping och Norrköping. Foto: Peter Holgersson

Fem städer marknadsför varandra i unik kampanj

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar nu fem svenska städer, däribland Norrköping och Linköping, i en unik kampanj där de marknadsför varandra.
- Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi grannar varandra lite extra. Vi är goda grannar helt enkelt, säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co.

Under temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till de fyra grannstäderna.

- En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och på vår typ av destinationer, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.

Alla städer kommer förstås fortsatt marknadsföra den egna staden, men genom samarbetet når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.

Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.

- Vi är vana vid att locka besökare till våra egna kommuner, men att uppmuntra de egna invånarna att resa bort är helt nytt för oss och känns spännande, fortsätter Christina Leinonen.

Avstånden mellan de medverkande städerna är i de flesta fall bara 1-2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.

Kampanjen kommer att lanseras under juni.

För ytterligare information:

Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef, Visit Linköping & Co, tel 013-190 00 71,
jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Christina Leinonen, Norrköpings kommun, näringslivsutvecklare besöksnäring, Norrköpings kommun, tel 011-15 50 56,
christina.leinonen@norrkoping.se