Hjärtstartare på samtliga fartyg och terminaler

Samtliga fartyg i Waxholmsbolagets flotta samt de terminaler bolaget har i Stavsnäs, Strömkajen, Vaxholm, Slussen och Allmänna gränd ska utrustas med hjärtstartare. Detta efter att Waxholmsbolaget har tecknat avtal med leverantören Master Training Education AB.

De hjärtstartare som kommer att levereras av Master Training Education AB och installeras i fartyg och på terminaler är av modellen iPAD CU-SP1. Hjärtstartaren är utrustad med en rad funktioner som gör den lämplig för Waxholmsbolagets miljöer. Bland annat tål den fall och att bli översköljd av vatten. iPAD CU-SP1 är också självinstruerande och volymen på röstinstruktionen justeras automatiskt efter ljudnivån runtomkring, vilket gör att den lätt används trots högt bakgrundsljud. Dessutom känner hjärtstartaren av om hjärt- och lungräddning utförs och ger annars uppmaningar och instruktioner via röstkommando. iPAD CU-SP1 är också försedd med en lättåtkomlig knapp för att växla mellan vuxen- och barnläge.

– Vi vill sätta in hjärtstartare för att ytterligare öka våra passagerares säkerhet. Vi är nöjda med att ha träffat avtal med Master Training Education AB och ser fram emot ett gott samarbete med dem, säger Indrek Pöldma, operativ chef på Waxholmsbolaget.

Hjärtstartarna kommer att installeras inom kort på Waxholmsbolagets samtliga fartyg och terminaler. Avtalet med Master Training Education AB ger också Waxholmsbolagets samtliga trafikoperatörer rätt att avropa på avtalet.

Waxholmsbolaget grundades 1869. Allt sedan dess har vi trafikerat Stockholms skärgård varenda dag året runt, från Arholma i norr till Landsort i söder. Idag är vi en del av Stockholms läns landsting, där vi har i uppdrag att driva den kollektiva sjötrafiken. Det betyder att vi går i reguljär linjetrafik året runt. Sammanlagt transporterar vi över 4 miljoner passagerare och 7 000 ton gods per år.