Hetast i Almedalen 2016: SOS Barnbyar

Hetast i Almedalen 2016: SOS Barnbyar

SOS Barnbyars kampanj #ROTLÖS utsågs i dag till Hetast i Almedalen. Utmärkelsen Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby. Juryn delade även ut ett hederspris till Karin Lindvall, tidigare ansvarig för Almedalsveckan på Region Gotland.

– Med kampanjen #ROTLÖS har SOS Barnbyar väckt vår nyfikenhet och skapat starka känslor. Ett enda ord har fått oss att haja till, tänka efter och rikta våra blickar mot några av de mest utsatta i vårt samhälle, säger Johannes Krunegård, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Pr-byrån Westander delar för tionde året i rad ut priset Hetast i Almedalen till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby. Alla som vill har kunnat nominera och i år tävlade rekordantalet 122 unika nomineringar om priset. Dessutom delades ett hederpris ut för att fira 10-årsjubileet. Priset gick till Karin Lindvall, tidigare ansvarig för Almedalsveckan på Region Gotland.

Juryns motivering till vinnaren av Hetast i Almedalen 2016:

SOS Barnbyar har riktat vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige. Genom gripande gatukonst, gerillaaktioner och djärva uttryckssätt har de fått Almedalen att prata om att ingen ska behöva känna sig rotlös.

Juryns motivering till vinnaren av Hetast i Almedalens hederpris:

Hedersprismottagaren Karin Lindvall har under 20 års tid haft en nyckelroll för Almedalsveckans utveckling. Hon har bidragit starkt till att skapa en unik arena för konstruktiva politiska samtal mellan organisationer, myndigheter, företag och politiker.

Johannes Krunegård, pr-konsult på Westander och juryns ordförande, 073-812 73 83, johannes.krunegard@westander.se

Nils Grunditz, pr-konsult på Westander, 072-579 17 09, nils.grunditz@westander.se

Juryn för Hetast i Almedalen 2016

• Albin Falkmer, kommunikationschef, Samhall
  • Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent
  • Johannes Krunegård, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
  • Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft
  • Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
  • Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen

• 2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.
  • 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.
  • 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.
  • 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.
  • 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.
  • 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.
  • 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
  • 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
  • 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Kategorier

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Brandskyddsföreningen, Bukowskis, Collectum, Hemfrid, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sekab, Upplands Väsby kommun och Visma.

Johannes Krunegård

Tf affärsområdeschef 073-812 73 83