Westander ger nya lobbyingtips

Pr-byrån Westander kompletterar tipsen i Westanders pr-handbok med 15 lobbyingtips efter valet. Tipsen handlar om hur man lyckas med lobbying i ett läge med en minoritetsregering och med Sverigedemokraterna i en möjlig vågmästarroll i riksdagen.

– En minoritetsregering behöver inte vara negativ för demokratin, om bara Sverigedemokraterna kan isoleras och hållas utanför allt inflytande. Det parlamentariska läget innebär ökad makt till riksdagen och ett ökat utrymme för lobbying, säger Birger Östberg, pr-konsult på Westander.

Westander har sammanställt nya tips om hur företag och organisationer kan påverka politiken under de kommande fyra åren, med fokus på de första hundra dagarna. Bland de 15 lobbyingtipsen återfinns bland annat rådet att säga nej till Sverigedemokraterna.

– Ett påverkansarbete riktat mot Sverigedemokraterna kan möjligen främja lobbyistens fråga på kort sikt. Men det riskerar att stärka odemokratiska krafter och kan dessutom slå tillbaka mot lobbyistens egen trovärdighet, säger Birger Östberg.

Westanders pr-handbok är en praktiskt orienterad handledning i pr, med totalt 235 tips om hur man lyckas med medierelationer och lobbying. Handboken är gratis för alla, och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man gör för att lyckas i tv:s morgonsoffor.

Pr-handboken har hittills utkommit i sju upplagor och tryckts i totalt 94 000 exemplar. Westanders pr-handbok 2010 kan beställas kostnadsfritt i enstaka exemplar via
pr-handboken@westander.se. Westanders 15 lobbyingtips efter valet kan laddas ner här.

Birger Östberg, pr-konsult på Westander, 070-234 64 84, birger.ostberg@westander.se

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Akademiska Hus, Collectum, Hjärt-Lungfonden, Kronans Droghandel, Michelin, Previa, Statoil, Stim och Svensk Vindenergi.