Katalin Herngren Bachry

Westander gör Ifs hållbarhetsrapport

Försäkringsbolaget If, Nordens ledande sakförsäkringsbolag, har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet handlar om att ta fram den första hållbarhetsrapporten för If.

– Vi arbetar sedan länge med klimatfrågan och har mer än halverat våra utsläpp sedan år 2008. Tidigare har vi tagit fram årliga miljörapporter. Med en hållbarhetsrapport kan vi nu ta ett bredare grepp om hållbarhetsfrågorna i samarbete med Westander, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

If har 6 800 medarbetare och finns i hela Norden. Bolaget erbjuder försäkringslösningar till företag och privatpersoner och har som mål att ha branschens mest nöjda kunder. Oavsett om det handlar om att bygga hus, köra bil eller ge sig ut på en resa vill If bidra till ökad trygghet och hållbarhet.

– Allt fler stora företag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Tillsammans med If vill vi ta fram en hållbarhetsrapport som inspirerar och engagerar, säger Katalin Herngren Bachry, kundansvarig pr-konsult på Westander.

If har sedan 2010 tagit fram årliga miljörapporter och är sedan 2011 ett klimatneutralt företag. Hållbarhetsrapporten för 2018 är den första som If tar fram och den kommer att följa Global Reporting Initiatives nya riktlinjer GRI Standards.

I Westanders arbetsgrupp ingår även Hanna Berheim Brudin, affärsområdeschef för Westander Hållbarhet, samt seniorkonsulten Maja Stridsberg och pr-konsulten Daniel Skog. Westander är Årets stora pr-byrå 2018 och har de senaste tio åren vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 8 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 40 miljoner 2017. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Katalin Herngren Bachry, pr-konsult på Westander, 072-857 75 54, katalin.bachry@westander.se

Beställ kostnadsfritt enstaka exemplar av Pr-handboken 2019 eller ladda ner den här.

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Bankomat, Brandskyddsföreningen, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sekab och Visma.

Katalin Herngren

Seniorkonsult 072-857 75 54