Westander ökar byråintäkten med 40 procent

Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan ökade byråintäkten med 40 procent under årets första nio månader, jämfört med motsvarande period 2003. Vinstmarginalen uppgick till 30 procent. Byråintäkten ökade till 8,0 miljoner kronor, att jämföra med 5,7 miljoner under samma period 2003. Westanders vinst uppgick till drygt 2,4 miljoner kronor under de första nio månaderna 2004. – Det handlar inte i första hand om att vi tar uppdrag från konkurrenterna. Snarare är det våra befintliga uppdragsgivare som har fått ökad framtidstro och fattar snabba beslut, säger vd Patrik Westander. Pr-byrån Westander har för närvarande tio anställda och drygt 25 aktiva kundrelationer. Westander har vuxit med god lönsamhet varje år sedan starten och företaget planerar en fortsatt tillväxt genom rekrytering. – Många som suttit still i båten under lågkonjunkturen har nu börjat söka nya jobb. Det ökar våra möjligheter att rekrytera konsulter med praktiska erfarenheter av medierelationer och lobbying, säger Patrik Westander. 40 procent av vinsten under 2004 kommer att delas ut i form av en årsbonus – lika för alla anställda. Samma bonussystem tillämpades under 2003 och innebar att de som jobbat på byrån hela året kunde kvittera ut över 100.000 kronor i bonus. Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Apoteket, Folksam, Handikappförbunden, Räddningsverket, SBAB, Sida, Skatteverket, Statoil, Svenskt Näringsliv och Sydkraft.