Westander startar skrivkurs

Pr-byrån Westander startar en ny kurs i att skriva debattartiklar och pressmeddelanden. Skrivkursen är en uppföljare till Westanders lobbykurs och ett led i en större satsning på ett utökat kursutbud under våren 2013.

– Vi brukar säga att Westander är pr-branschens Ikea, eftersom vi hjälper våra uppdragsgivare att bygga sin egen pr-kompetens. Under våren startar vi några nya praktiskt inriktade kurser som ska göra pr-verktygen tillgängliga för fler, säger Mikael Persson, pr-konsult och ansvarig för Westanders samlade kursutbud.

Westanders lobbykurs hölls första gången 2006 och har på senare tid genomförts fyra gånger årligen. Under våren 2013 tar Westander nästa steg och lanserar ett utökat kursutbud. Först ut är Westanders skrivkurs, som genomförs under januari och februari.

– Skrivandet är en mycket viktig del av pr-arbetet, vare sig det gäller debattartiklar eller pressmeddelanden. Vi vill att fler aktörer ska göra sig hörda i debatten med välformulerade budskap, säger Niclas Ericsson, pr-konsult på Westander och kursansvarig.

Niclas Ericsson har tidigare arbetat som reporter och ledarskribent vid tidningar som Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Expressen. Bland skrivkursens övriga lärare, som samtliga är konsulter på Westander, finns den tidigare språkkonsulten Charlotta Munter och DN Debatts tidigare redaktör Bo G Andersson.

Westander har 30 anställda och cirka 50 aktiva kundrelationer. Företaget ger varje år ut en ny upplaga av Westanders pr-handbok, en praktiskt orienterad handledning i hur man skapar publicitet, bildar opinion och påverkar politiska beslut. Handboken är gratis i enstaka exemplar och har hittills tryckts i totalt 126 000 exemplar.

Niclas Ericsson, pr-konsult och ansvarig för Westanders skrivkurs, 08-494 96 19, 070-211 27 55, niclas.ericsson@westander.se

Mikael Persson, pr-konsult och ansvarig för Westanders samlade kursutbud, 08-464 96 83, 070-272 00 87, mikael.persson@westander.se

Mer information om Westanders skrivkurs finns på www.westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.