Westander trea i produktivitet bland ”stora pr-byråer”

Pr-byrån Westander har den tredje högsta byråintäkten per anställd bland Sveriges 19 största pr-byråer. Det framgår av Konsultguidens nya rankinglistor gällande byråintäkten under 2010.

Nu finns Affärsvärldens årliga konsultundersökning, med rankinglistor för totalt 66 svenska pr-byråer, på webbplatsen Konsultguiden.se. När det gäller produktivitetsmåttet byråintäkt per anställd drygar JKL ut sitt försprång till övriga pr-branschen genom att öka produktiviteten med elva procent till 2,4 miljoner kronor.

– Pr-branschens ekonomiska draglok JKL är ett lysande exempel på en byrå som har höjt sin produktivitet successivt och därmed skapat utrymme för både reallöneutveckling och god lönsamhet, säger Westanders vd Patrik Westander.

Totalt är det 19 pr-byråer som har en byråintäkt över 25 miljoner kronor och därmed uppfyller undersökningsföretaget Regis kriterium för ”stora pr-byråer”. Så här ser topplistan ut gällande byråintäkt per anställd för de fem mest produktiva stora pr-byråerna:

1. JKL: 2 405 tkr
  2. Kreab Gavin Anderson: 1 526 tkr
  3. Westander: 1 450 tkr
  4. Diplomat Communications: 1 429 tkr
  5. Hallvarsson & Halvarsson: 1 375 tkr

Pr-branschens samlade produktivitet fortsatte dock att falla under förra året. På två år har den genomsnittliga byråintäkten per anställd minskat från 1 322 tkr till 1 234 tkr, vilket motsvarar ett fall på 7,6 procent i fasta priser (KPI).

– Den minskade byråintäkten per anställd är ett problem för hela kommunikationsbranschen. För att attrahera högt kvalificerade personer måste byråerna kunna erbjuda en långsiktigt hållbar reallöneutveckling byggd på ökad produktivitet, säger Patrik Westander.

Westander har två år i rad utsetts till såväl Årets Stora Pr-byrå i Regis och Dagens Industris kundundersökning som Kundens Bästa Pr-byrå i Novus och Resumés kundundersökning. Byrån har sju år i rad, 2005-2011, vunnit någon av branschens två stora kundundersökningar.

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55

patrik@westander.se