Westanders seminarium i Almedalen: Åtta av tio kommer älska det här seminariet

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 08:40 CEST

Inom pr, media och politik är statistik ett av de viktigaste verktygen. Är procenttecknet vägen till journalisters och politikers hjärtan? Manipuleras vi av sifferexercisen eller är statistik ett redskap i demokratins tjänst? På Westanders seminarium i Almedalen diskuterar en erfaren panel ämnet under ledning av Sofi Klang, pr-konsult på Westander.

– Att presentera färsk statistik ger ett intryck av objektivitet och trovärdighet, men tillförlitligheten beror på hur man ställer frågorna och hur resultatet presenteras, säger Sofi Klang, pr-konsult på Westander och moderator för seminariet.

I panelen deltar Bo G Andersson, pr-konsult på Westander och tidigare redaktör på DN Debatt, Maria Ferm, riksdagsledamot (MP), Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningar på TNS Sifo samt Jenny Stiernstedt, journalist på Svenska Dagbladets Faktakollen.

– Styrkan med statistik är att den kan ge nya insikter och öka tyngden i en debatt- eller nyhetsartikel, men allt hänger på underlagets kvalitet. Alla aktörer skulle tjäna på ett mer kritiskt förhållningssätt till siffror och undersökningsmetodik, säger Bo G Andersson, pr-konsult på Westander och tidigare redaktör på DN Debatt.

Tid och datum: Onsdag den 4 juli, klockan 10.30–11.30.
Plats: Innergården på Södra Kyrkogatan 13 i Visby.
Övrigt: Hörselslinga finns. Westander bjuder på kaffe och bulle. Twittra gärna från seminariet – ange #almedalen och #westander.

Sofi Klang, pr-konsult och ansvarig för Westanders Almedalssatsning, 076-774 41 13, sofi.klang@westander.se

Sara Arborén, pr-konsult på Westander, 070-741 53 88, sara.arboren@westander.se

Vill du också jobba på en pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Läs mer på www.westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.