Premiär för första odlingsstationen som ger lokalodlade och näringstäta grönsaker

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2019 15:30 CEST

I Växtkammaren sker det högteknologiska jordbruket

Nu inleds ett nytt kapitel i odlingens historia. I Åkersberga är bolaget LokalOdlat AB i full gång med den första odlingsstationen för lokalt odlade grönsaker. Produktionen sker i klimatsmarta och högteknologiska växtkammare. De innovativa tekniska lösningarna i växtkamrarna står företaget Grow In Chamber för.

LokalOdlat AB erbjuder ett klimatneutralt sätt att odla biologiskt, helt utan jord och andra tillsatser. Vi odlar grönsakerna med hög näringstäthet, höga halter av protein, vitaminer, enzymer och mineraler som alla är mycket viktiga för vår hälsa, säger Anders Karlsson, VD.

Befolkningen i världen ökar, vilket bland annat leder till att åkerarealerna minskar. Det kräver nytänkande när det gäller framställning av grödor och grönsaker. Efterfrågan på vegetarisk och vegansk kost ökar också kraftigt vilket ökar behoven av nya lösningar. Växtkammaren producerar stora mängder grönsaker på en mycket liten yta. Den är gångbar året runt och kan brukas i alla länder.

Ambitionen är initialt att expandera i hela Sverige och erbjuda odlingsstationer som innebär kortare frakter och ger alla möjlighet att i sin närhet få tillgång till lokalodlade grönsaker, året om. Därmed bidrar vi aktivt till att uppfylla Sveriges miljömål och livsmedelsstrategi, avslutar Anders Karlsson.

Sund Affärsbyrå är majoritetsägare i Grow In Chamber och LokalOdlat AB. Som en del i vårt aktiva arbete inom hållbarhet och affärsutveckling möjliggör vi nu utvecklingen av ett helt nytt sätt att odla, berättar Bo Svensson, VD på Sund Affärsbyrå.

Kommentarer (0)

Kommentera