Stockholms mest exklusiva svit - en Ryokan

Spahotellet Yasuragi har blivit ännu mer japanskt genom att bygga en svit helt i japansk stil. Den nya sviten är nästan 100 kvm, och har en egen japanskt badavdelning med varm källa både inne och ute, samt en bastu. Ena väggen består av stora fönsterpartier som släpper in ett mjukt dagsljus och man ser ut mot en hänförande utsikt. Här får du känslan av att befinna dig på en avlägsen plats bland bergen. Vill man komma hit obemärkt, finns en egen ingång. Den nya Ryokan bär namnet Hanare, vilket i Japan är det namn som de mest exklusiva och lite avskilda rummen ofta har.

En Ryokan är ett traditionellt japanskt värdshus, på Yasuragi är det en stor svit med en egen Naki-san; värd. Ryokan Hanare är ritad av arkitekterna Ulla Kastrup och Björn Sjunnesson. Under arbetet med att skapa denna svit har de använt sig av ledorden i teceremonin; Harmoni - Renhet - Respekt - Lugn.

-När du kliver in i Ryokan Hanare kommer du till en annan värld, den japanska. Ett japanskt rum får sin betydelse först när man träder in i det och upplever det med hela sin mänskliga gestalt. Dimensionerna i Ryokan Hanare är skapade efter den sittande människan, den upplevelse man får när man som japanerna sitter nära golvet berättar Ulla Kastrup.

För gäster som önskar lämna vardagen bakom sig och uppleva avskildhet i en enkel, men exklusiv miljö är Ryokan Hanare det självklara valet. Det första du möts av när du kliver in är en liten japansk stenträdgård. Här finns två sovrum och man kan övernatta upp till åtta personer i sviten. Rummen har äkta japanska tatami på golvet. I vardagsrummet finns ett bord med plats för åtta personer att äta middag om så önskas. Naturligtvis sitter man på golvet, men anpassat för oss västerlänningar med en nedsänkning i golvet för benen. För bästa möjliga service i sann japansk anda finns en Naki-san; värd, som tar extra väl hand om gästerna. Om man så önskar kan alla måltider serveras i sviten. Även individuellt anpassade behandlingar kommer att kunna utföras på plats. Eller varför inte få ett personligt anpassat qi gong eller yogapass i denna stillsamma miljö?

-Det känns fantastisk att kunna erbjuda den här unika sviten till våra gäster. Man får verkligen en känsla av att vara i Japan när man bor här. Denna investering gör att vi nu kan få de mest selektiva kunderna att välja Yasuragi och Ryokan Hanare kommenterar Lars Sandberg, Vd.

För mer information kontakta:
Pressansvarig Kersti Olophsdotter Kersti.olophsdotter@yasuragi.se
tel 08-747 62 93

Pressbilder finns att hämta på: www.yasuragi.se
OM YASURAGI-PRESSRUM-BILDBANK

Fakta Yasuragi Hasseludden: Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar. Här finns 163 hotellrum och sviter i japansk stil, trettio möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 140 Mkr och drivs av Choice Hotels Scandinavia AS.Yasuragi ligger i ett naturskönt område bara 20 minuter från Stockholms innerstad. Byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.

• Lyxsvit Ryokan Hanare