YOGAMOM365: Andning. Del 2 av 4

YOGAMOM365: Andning. Del 2 av 4

Detta är andra delen av totalt fyra som presenteras varje tisdag under fyra veckor som del av en inspirationsmånad i vårt community YOGAMOM365. I denna del kommer jag, Jennie Liljefors, att lägga fokus på andning under graviditeten. Andning är nyckeln mellan hjärtat och sinnet och håller dig i balans under din graviditet. Låt oss tillsammans utforska vår andning och hur den kan hjälpa oss under denna period i livet. Läs, inspireras och dela med dina vänner!

- Ta del av introduktionen till detta inspirationstema där Emma Öberg presenterar dessa 4 veckor och ger oss vägledning kring hur vi alla kan ta hjälp av andningen i vår vardag.

- Utöver all inspiration i vår BLOG och under VIDEOS så är det min varma rekommendation att du går med i Facebook communityn YOGAMOM365 där vi i team Yogobe vägleder och tillsammans med dig och likasinnade inspirerar och peppar gravida och mammor till yoga på mattan och i vardagen.

Vecka 2 (av 4) – Andning och graviditet

Introduktion:
Inom yoga använder man ordet Pranayama för de olika andningstekniker som finns. Ordet är uppbyggt av två ord: Prana som betyder livskraft på sanskrit och ayama som betyder förlänga eller stretcha. Man kan även tolka uppdelningen av ordet Pranayama med Prana och Yama som betyder kontrollera.

Med pranayama/andningstekniker vill man förlänga andetaget genom att man tar kontroll över andetaget. Dvs styr andetaget, fördjupar det. Målet är att skapa balans, lugn, närvaro, stillhet, ny energi, läkning.

Med andning skapas värme i kroppen. Man börjar ofta fysisk yoga med andning för att värma upp kroppen inifrån, sedan håller man andningstekniken under själva asanapraktiken för att behålla värmen i kroppen.

Med andning så drar man inte bara in syre utan även prana-livskraft och hjälper den runt i kroppens olika system så kraften kan användas på bästa sätt.

Andningen: En termostat
- Andningen fungerar även som en mätsticka på hur man mår och hur man klarar av olika praktiker. Så fort andningen blir forcerad eller ansträngd är det ett tecken på att man behöver backa i det man gör eller vila en stund. Som gravid är det extra viktigt att lyssna till andningen. Graviditeten är en tid för att stanna upp, lyssna inåt, lära känna sin kropp, hålla den stark och aktiv utan att känna att man måste pressa eller utmana den, det kommer en annan tid för det.

Andning: Lugn och oro
- Andningen är lugnande i sig, vilket kan behövas om man är orolig i sin graviditet och/eller för förlossningen. Utandningen triggar igång vårt parasympatiska nervsystem dvs. vårt lugn och ro system. Desto djupare vi andas ju lugnare sinne får vi. När vi blir harmoniska kan detta även smitta av sig till de barn vi bär. Andningen sätter även igång avslappningscentrum i hjärnan och hjälper då att minska orosmolnen.

Andning och din kropp:
- Andningen ger en jämn syretillförsel till musklerna i hela kroppen vilket hjälper att lösa upp spänningar, kramper och eliminera blockeringar som man lätt kan få när man är gravid. Rikta gärna andningen dit helst du behöver den. Andningen gör även att hjärnan får syrerikt blod vilket gör att den fungerar bättre och man kan tänka klarare.
- Andningen är även renande för organen och hjälper till att föra bort slagg ur kroppen. Den sänker kortisol-halten i kroppen vilket i sin tur är stress-reducerande.
- Genom andning ökar syret i våra celler och produktionen av energi i våra muskler vilket ger oss en friskare och starkare kropp. Den hjälper oss även att bli mer motståndskraftiga mot sjukdomar och infektioner.

"Med regelbunden andning balanserar vi nervsystemet och blir lugnare. Vi kan på det sättet säga att vi andas för livet, både vårt eget och för det lilla liv vi bär inom oss."

Det finns en andningsövning som jag brukar rekommendera gravida.
Jag beskriver den utförligt i text här >

Videorekommendationer:
Utöver den andningsövning som jag länkar till ovan och de olika videosekvenserna som Emma lyfter fram i det första inlägget på detta tema så rekommenderar jag här några yogasekvenser som är framtagna för dig som är gravid.

- Gravidyoga med Camilla Oldberg, 20 min - En återhämtande sekvens som hjälper dig att landa efter dagen.
- Gravidyoga mot illamående med mig, 30 min - Ett stilla lugnt pass med mjuka övningar. Använd gärna bolster, block och filt.
- Gravidpilates med Jasmin Sahlin, 30 min - Bygg upp kroppen för att orka bära de extra kilona.
- Klassisk yoga med Ingebjørg Vesaas, 20 min - Cirkulationsprogram som passar alla.

Varmt och stort lycka till med din graviditet och din andning!

YOGAMOM by YOGOBE riktar sig till gravida och mammor med visionen att inspirera till hållbar hälsa med och genom yoga, meditation, kosttips och träning. I communityn YOGAMOM365 på Facebook kan alla i gruppen ohämmat prata, ställa frågor, mysa och byta tankar och tips. Inte minst med många experter i Team Yogobe. Löpande genom året kommer vi introducera nya teman och utmaningar till prestationslös och glad träning för kropp, sinne och själ genom aktiviteter som är relavanta för dig som är ämnar skaffa eller redan har barn. Mer om YOGAMOM här.